وبلاگ

فراگیری کمبود کاغذ در دوره کرونا – چاپ و نشر آنلاین

فهرست مطالب

[ad_1]

کمبود کاغذ
hodis

دولت و سازمان‌های خصوصی بیشتر کاغذهای تولیدی را برای بسته‌بندی بهداشتی استفاده می‌کنند و به خاطر همین ناشران با کمبود کاغذ روبرو شده‌اند.

به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، شاید یکی از جالب‌ترین و دورازانتظارترین مشکلات مربوط به شیوع کرونا در کشور هلند مربوط به کمبود کاغذ برای صنعت نشر و چاپ کتاب باشد؛ چون دولت و سازمان‌های خصوصی بیشتر کاغذهای تولیدی را برای بسته‌بندی بهداشتی استفاده می‌کنند و به خاطر همین ناشران با کمبود کاغذ روبرو شده‌اند.

بسیاری از ناشران در دوران شیوع ویروس کرونا و سیاست‌های دولت هلند برای بسته‌بندی غذاها و مواد اولیه با کمبود کاغذ روبرو هستند و می‌گویند به خاطر همین به تولید کتاب‌های الکترونیک روی آورده‌‌اند. بسیاری از کتاب‌های چاپی در نسخه‌های محدود منتشر شده و اکثر آنها نیز به صورت آنلاین به فروش می‌رسند.

 

کمبود کاغذ در کشورهای اروپایی

«رابرت ژان روجی» مدیر و مالک انتشارات معروف ویلکو کشور هلند می‌گوید: شرایط به گونه‌ای شده است که اکثر ناشران عقب‌نشینی کرده و دیگر حاضر نیستند کتاب‌ منتشر کنند. قیمت کاغذ برای چاپ کتاب آنقدر زیاد شده است که چاپ کتاب برای حیات انتشاراتی‌ها یک ریسک محسوب می‌شود.

روجی می‌گوید این روزها در بازار کتاب برای چاپ یک کتاب و تهیه کاغذ باید چهار ماه منتظر بود. «مارتین کرستن» مدیر گروه انتشاراتی CPNB نیز از مشکلات مشابهی برای تولید و چاپ کتاب‌ می‌گوید و اعتقاد دارد بازار کاغذ از حالت تعادل خارج شده و باید برای بازگشت به وضعیت عادی صبر کرد.

این مدیر انتشاراتی در شهر آمستردام هلند می‌گوید به خاطر کمبود کاغذ بسیاری از انتشاراتی‌ها به‌طور موقت تعطیل کرده و منتظر بازگشت وضعیت کاغذ به حالت عادی هستند. آنها نمی‌توانند حیات خود را به خاطر گرانی کاغذ به خاطر اندازند.

بیشتر بخوانید:

تولید ۴۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز چاپ کتب درسی

کوتاهی در تخصیص ارز برای واردات کاغذ دولتی

 

با وجود مشکلات کاغذ در بازار کتاب کشور هلند فروش کتاب کاهش نیافته است و آمارهای دولتی می‌گویند فروش کتاب در سال 2021 نسبت به سال گذشته 5درصد رشد داشته است. آمارها می‌گویند سال گذشته 41میلیون جلد کتاب در کشور هلند فروخته شده که این رقم نسبت به سال 2019 حدود 6درصد بیشتر بوده است.

مقامات دولتی در کشور هلند معتقد هستند عدم تعادل در بازار کتاب و کمبود کاغذ موقتی است و آنها سعی می‌کنند ثبات و افزایش فروش کتاب را همچنان حفظ کنند.

header footer bg1

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب