وبلاگ

طراحی و معماری چاپخانه – چاپ و نشر آنلاین

فهرست مطالب

[ad_1]

معماری چاپخانه
hodis

به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ اولین و اساسی ترین قدم برای طراحی و معماری چاپخانه، محاسبات، نیازها و پارامترهای فنی یک ساختمان است. عدم رعایت اصولی طراحی پلان، محاسبات و نقشه کشی موجب افزایش هزینه های ناشی از انتخاب نامناسب و دوباره کاری ها، اتلاف زیربنای ساختمان و یا عدم قابلیت نصب قطعات مورد نظر در جهت ساخت سازه به دلیل تخصیص فضای نامناسب و کاهش دقت در هنگام ساخت و اتصال تیر و ستون ها و یا سایر اجزای سازه ای خواهد بود.

موارد مورد توجه در پروسه طراحی و محاسبات 

الف) طراحی و معماری چاپخانه

ب) طراحی سازه

ج) اجرا و نظارت خواهد بود.

وقتی قرار باشد به جای استفاده از یک سوله یا مکان موجود، روی یک زمین خالی، چاپخانه ای بنا شود، همه چیز را می توان به درستی پیش بینی کرد و مناسب ترین فضاها را در حدی که زمین اجازه می دهد برای یک گردش کار مؤثر ایجاد کرد.

وسعت بنا می تواند از مباحث مهم طراحی و معماری چاپخانه تلقی شود، هرچه بنا وسیع تر باشد امکان ساخت براساس طراحی اختصاصی براساس اندازه های مورد نیاز تهیه شود مقرر ساخت و ساز شهرسازی قبل از احداث بنای جدید بسیار حائز اهمیت است که می بایستی در زمان انتخاب زمین در منطقه مورد توجه قرار گیرد.

معماری چاپخانهمنطقه مناسب برای احداث یک کارگاه چاپ از لحاظ امکانات بسیار مهم است به این صورت که نه دریافتی کاملا مسکونی و نه در مناطق صنعتی فوق سنگین و بسیار دور از بازار مصرف قرار داشته باشد امکان رفت و آمد پرسنل و همچنین تردد خودروهای سنگین جهت دسترسی به جاده های ترانزیت برای سهولت عبور و مرور آن نیز بسیار اهمیت دارد. البته حساسیت پارامترهای مذکور به میزان بالایی بستگی به ابعاد کارگاه چاپ و نوع تغذیه مواد اولیه و کالای تولید شده آن دارد.

معماری چاپخانه

مناسب ترین معماری چاپخانه

بنای مستطیل مناسبت ترین شکل برای کلیت ساختمان و معماری چاپخانه است چرا که در آینده درصورت نیاز می تواند در طرح توسعه فضای کارگاه آن را گسترش داد و وقتی قصد احداث بنای چاپخانه از پایه را دارید به هیچ عنوان نیازی به ساخت و یا پیش بینی زیرزمین نخواهد بود.

ایجاد یک نیم طبقه در قسمتی از سالن تولید که دارای ارتقاع زیاد است بسیار مناسب تر خواهد بود. به عنوان یک اصل، عملیات تولید در یک کارگاه چاپ در بخش مختلف از جمله سالن چاپخانه، صحافی، تحویل و انباری می بایستی همگی در یک سطح باشد و به هیچ عنوان نباید از طبقات غیر از همکف جهت عملیات تولید استفاده شود. و واحدهای اداری و عملیات پیش از چاپ می توانند در طبقات دیگر قرار گیرند.

معماری چاپخانهدر بخش تولید و انبار حداقل ارتفاع می بایست 6 متر باشد که بتوان جهت قراردادن پالت های کاغذ و یا محصولات تولید شده و دیگر موارد از آن بهره برد. در قسمت اداری ارتفاع 50/2 مناسب می باشد.

برای کف سازی ابتدا می بایست از مقاومت خاک محل و ضخامت بتون روی آن نسبت به نشت نکردن در صورت نصب ماشین آلات و جابجایی کاغذ و تولیدات چاپی بر روی آن اطمینان حاصل کرد. کیفیت و پرداختی سطح می بایست به گونه ای باشد که فاقد ترک و شکاف بوده و موجب ایجاد گرد و غبار در فضای تولید نشود.

کلیه قسمت ها باید در یک سطح قرار داشته باشند به طوری که هیچ گونه جابجایی بصورت عمومی بین قسمت ها نیاز نباشد.

وجود توان مورد نیاز الکتریکی در محل و یا امکان دریافت تسریع آن از اهیمت بالایی برخوردار است همچنین بررسی آب و سیستم فاضلاب محل احداث کارگاه ضروری است. آب مصرفی در بخش ظهور پلیت و یا سیستم تغذیه آب ماشین آلات افست مناسب باشد، زیرا از لحاظ سختی و خلوص و دمای آن به میزان قابل توجهی در کیفیت تولید مؤثر است سکوها و محل هایی جهت تخلیه و بارگیزی نیز باید درنظر گرفته شود.

نزدیکی و دسترسی آسان ورود کالا به انبار و از انبار به سالن چاپ و یا به طور مستقیم بخش صحافی و از آن به انبار موقت و یا سکوی تحویل بار مهم ترین عامل طراحی یک جانمایی با راندمان بالا و جریان تولید است.

ایجاد فضای لازم جهت قرار دادن کاغذ و مقوا در قسمت اپراتوری کنار ماشین ضروری است. محاسبه اندازه فضای موردنیاز بخش انبار موقت اندکی دشوار است چرا که تعداد کارهای دردست چاپ و همچنین فرم های آنها در یک زمان ثابت متغیر است. با این حال یک چاپخانه نیازمند ایجاد یک فضای ذخیره در کنار هریک از عملیات چاپ و مراحل تکمیلی پس از چاپ می باشد.

منطقه مناسب برای احداث یک کارگاه چاپ از لحاظ امکانات بسیار مهم می باشد به این صورت که نه دربافتی کاملا مسکونی و نه در مناطق صنعتی فوق سنگین و بسیار دور از بازار مصرف قرار داشته باشد امکان رفت و آمد پرسنل و همچنین تردد خودروهای سنگین جهت دسترسی به جاده های ترانزیت برای سهولت عبور و مرور آن نیز بسیار اهمیت دارد البته حساسیت پارامترهای مذکور به میزان بالایی بستگی به ابعاد کارگاه چاپ و نوع تغذیه مواد اولیه و کالای تولید شده آن دارد.

header footer bg1

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب