وبلاگ

صنعت چاپ استان تبریز و پتانسیل های قوی برای رشد – چاپ و نشر آنلاین

فهرست مطالب

[ad_1]

صنعت چاپ استان تبریز
hodis

صنعت چاپ استان تبریز با وجود تحریم‌ها و کمبود مواد اولیه همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. بنده پتانسیل تبدیل‌شدن به یک‌قطب جهانی در حوزه چاپ را در این استان می‌بینم.

حسین نوری‌وکیلی کارشناس چاپ شهرستان تبریز درباره وضعیت صنعت چاپ این شهر به خبرنگار چاپ و نشرآنلاین گفت: همان‌طور که می‌دانید اولین دستگاه چاپ به سال 1232 و در زمان ولایت‌عهدی عباس میرزا و توسط میرزاده زین‌العابدین تبریزی به تبریز وارد شد؛ سپس دانش این کار به تهران و دیگر کشورهای ایران صادر شد. این شهر به دلیل وضعیت جغرافیایی که دارد به‌راحتی می‌تواند با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کند؛ از همین رو سفارش کار از کشورهای همسایه‌ای همچون اربیل عراق، ترکیه، آذربایجان دریافت می‌کند. در گذشته ما به این کشورها سفارش کار می‌دادیم اما خدا رو شکر در طی دو دهه پیشرفت قابل‌توجهی داشتیم و توانستیم تا به این کشورها کالاهای چاپی‌مان را صادر کنیم.

وی در ادامه افزود: استان آذربایجان شرقی به‌عنوان یک ‌قطب صنعتی مهم در ایران مطرح است. بسیاری از کارخانه‌های تولیدی در همه‌ی رسته‌ها به‌خصوص در بخش مواد غذایی در این منطقه قرار دارند؛ به همین دلیل این شهر نیاز مبرمی به تولیدات محصولات چاپی دارد.

کارشناس چاپ شهرستان تبریز اظهار داشت: همان‌طور که عرض کردم تا دو دهه پیش نیز ما نیاز به واردات کارهای چاپی داشتیم اما با کمک مسئولان دولتی و همت سرمایه‌گذاران یک دهه است که از واردات محصولات چاپی بی‌نیاز شده‌ایم؛ علاوه بر آن در حال حاضر ما به 17 کشور خارجی صادرات داریم و به جرئت می‌توانم بگویم که اگر چاپخانه‌های ما کارهای این کشورها را انجام ندهند، لنگ خواهند ماند. این موضوع به لحاظ آماری ثبت‌ شده و قابل استناد است؛ یعنی تنها یک ادعای صرف نیست؛ به‌واسطه اسناد موجود می‌توان این ادعا را ثابت کرد.

صنعت چاپ استان تبریز وکیلی درباره فعالیت چاپخانه‌های شهرستان تبریز بیان داشت: چاپخانه‌هایی هستند که یکسری دستگاه جدید وارد کرده‌اند؛ این دستگاه‌ها قادرند کارهای چاپی روی درهای فلزی نوشابه و مربا را انجام دهند؛ این تکنولوژی قبل از این تنها در چین وجود داشت اما به همت کارآفرینان و چاپخانه‌داران شهر تبریز توانستیم در این مورد به خودکفایی برسیم؛ البته باید این را هم بگویم که این عزیزان با مشکلات فراوانی مواجه شدند و واردات این دستگاه با تحریم‌های جهانی همراه شد اما در حال حاضر این چاپخانه‌داران باکیفیت مناسب سفارش‌ها را انجام می‌دهند. اکنون تبریز ظرفیت عظیمی در بخش تولید بطری‌های رب، مربا و… دارد.

 

بیشتر بخوانید:

همگام با تغییرات روز در صنعت چاپ استان سمنان

تولید محصولات راهبردی در حوزه چاپ زیستی

 

صنعت چاپ استان تبریز و حل مشکل مالیات بر ارزش افزوده

وی مهم‌ترین مشکل صنعت چاپ استان تبریز را در به‌روزرسانی ماشین‌آلات چاپ دانست و افزود: مسئله تحریم‌ها باعث شده واردات دستگاه‌های به‌روز چاپ با هزینه‌های گزاف همراه شود. علاوه بر آن حتی قطعات دستگاه‌های چاپ نیز نایاب و به‌شدت گران شده‌اند ؛ تا 5 سال قبل بنده به‌عنوان کارشناس چاپ استان حداقل سه بار در هفته برای ترخیص ماشین چاپ به گمرک می‌رفتم؛ یعنی چاپخانه‌داران نقدینگی داشتند و می‌توانستند ماشین‌آلات جدید وارد کرده و ناوگان چاپی‌شان را به‌روزرسانی کنند اما در حال حاضر این امکان برایشان وجود ندارد. ماشین‌آلات جدیدی که وارد کشور می‌شوند تعدادشان به دو عدد در سال کاهش پیدا کرده است. مورد دیگر مشکل مالیات بر ارزش‌افزوده است که کمر بسیاری از چاپخانه‌دارن را خم کرده است.

نوری وکیلی در پایان آینده صنعت چاپ استان تبریز را امیدوارکننده توصیف کرد و اظهار داشت: صنعت چاپ استان تبریزدر این بخش با وجود تحریم‌ها و کمبود مواد اولیه همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. بنده پتانسیل تبدیل‌شدن به یک‌قطب جهانی در حوزه چاپ را در این استان می‌بینم؛ همانطور که اشاره شد با وجود همه‌ی مشکلات و تحریم‌ها ما به 17 کشور خارجی صادرات محصولات چاپی داریم اما با همه‌ی این احوال پیشرفت این صنعت در شهر تبریز منوط به توجه و حمایت مسئولان است.

header footer bg1

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب