وبلاگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست ؟

فهرست مطالب

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست ؟
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست ؟

 

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)  از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد.

اما با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سالهای اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران،

استفاده گسترده از موبایل و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان،

امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

اکنون می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که امروز بازاریابی دیجیتال به چه شکلی تعریف می‌شود؟

بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) شامل تمامی فعالیت‌های بازاریابی‌ای می‌شود که ،

از دستگاه‌های الکترونیک و یا بستر اینترنت استفاده می‌کنند.

در این سبک از بازاریابی، کسب‌وکارها از کانال‌های دیجیتال نظیر موتورهای جستجو،

شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و آتی خود استفاده می‌کنند.

بازاریابانی که در حوزه بازاریابی درونگرا فعالیت می‌کنند ممکن است بگویند که ،

این شکل بازاریابی و بازاریابی دیجیتال با تقریب خوبی یکسان هستند،

با این حال تفاوت‌های کوچکی میان این دو اصطلاح وجود دارد.

در ادامه به بعضی از این تفاوت‌های کوچک پرداخته می‌شود.

 

نقش بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) برای شرکت‌ها به چه صورت است؟

به طور کلی بازاریابی سنتی به صورت تبلیغات چاپی، ارتباطات تلفنی یا بازاریابی در فضاهای فیزیکی تعریف می‌شود،

در نقطه‌ی مقابل بازاریابی دیجیتال به صورت اینترنتی و الکترونیک رخ می‌دهد.

این پدیده گزینه‌های زیادی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد از بسترهایی نظیر ایمیل، ویدئو،

شبکه‌های اجتماعی یا فرصت‌های بازاریابی مبتنی بر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده کنند.

در جهان امروز، بازاریابی دیجیتال برای رقابت کسب‌وکارها و افزایش آگاهی از برند حیاتی محسوب می‌شود.

اکنون به نظر می‌رسد تمامی برندها از وب‌سایت استفاده می‌کنند و اگر چنین کاری نکنند،

حضور جدی در شبکه‌های اجتماعی دارند و یا با کمک استراتژی‌های تبلیغات آنلاین در چنین فضاهایی حاضر می‌شوند.

محتوا و دیجیتال مارکتینگ به شکلی گسترش یافته‌اند که مشتریان برای ایجاد شناخت از برندها حتما به سراغ فضای دیجیتال می‌روند.

به عبارت دیگر، برای این که یک کسب‌وکار بتواند رقابتی باقی بماند،

باید بتواند دست کم بعضی از جنبه‌های بازاریابی دیجیتال را در خود ایجاد و از آن‌ها استفاده کند.

به دلیل تنوع روش‌ها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ فضایی است که اجازه خلاقیت زیادی به افراد می‌دهد،

همچنین به افراد این امکان را می‌دهد که با یک بودجه‌ی مشخص،

از روش‌های بازاریابی مختلفی برای کار خود استفاده کنند.

در بازاریابی دیجیتال، مدیران قادرند از ابزارهایی نظیر :

داشبوردهای تحلیل برای نظارت بر موفقیت و نرخ بازگشت سرمایه‌ی کمپین تبلیغاتی خود استفاده کنند،

این موضوع یکی از تفاوت‌های عمده‌ای است که دیجیتال مارکتینگ با روش‌های سنتی تبلیغات نظیر بیلبورد یا تبلیغات چاپی دارد.

در ادامه با جزئیات بیشتری به صحبت در مورد روش‌های بازاریابی دیجیتال می‌پردازیم.

 

انواع روش های بازاریابی دیجیتال

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو

بازاریابی محتوا

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات دیجیتال

بازاریابی افیلیت یا همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

تبلیغات همسان (Native)

اتوماسیون بازاریابی

بازاریابی ایمیلی

مدیریت روابط عمومی آنلاین

بازاریابی درونگرا

تبلیغات و محتوای اسپانسری

دیدگاهتان را بنویسید

5 + دو =