وبلاگ

بهره مندی از چاپ نرم و منعطف و کاهش قیمت کالای ایرانی

فهرست مطالب

[ad_1]

چاپ نرم و منعطف
hodis

عضو هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران گفت: در صورت بهره مندی بیشتر از چاپ نرم و منعطف، قیمت کالاهای وطنی به ویژه در حوزه اقلام خوراکی کاهش می یابد.

به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از روابط عمومی اتحادیه چاپخانه داران تهران؛ سعید حاجیلو، عضو هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران با اشاره به جایگاه و نقش چاپ نرم و منعطف (فلکسیبل پکیجینگ) در توسعه اقتصاد مولد گفت: چاپ نرم و منعطف، زیر گروه صنعت پتروشیمی است و با ورود به فرآیند تولید محصولات چاپ نرم در مرحله نخست، از خام فروشی نفت جلوگیری می شود و در ادامه با تولید محصولات مرتبط با چاپ نرم، ارزش افزوده چندین برابری برای کشور ایجاد می شود.

وی افزود: در صورت توسعه چاپ نرم و منعطف در کشور، چند صد چاپخانه بزرگ می تواند تاسیس شود که تامین کننده محصولات بسته بندی برای کارخانه های مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و به طور کلی هر نوع کالای مصرفی باشد.

چاپ نرم و منعطفهزینه تمام شده پایین در چاپ نرم و منعطف

این فعال صنعت چاپ با بیان اینکه هزینه تمام شده در چاپ نرم و منعطف نسبت به سایر محصولات چاپی پایین تر است، اظهار داشت: این دسته از محصولات با این روش چاپی در زمان حمل و صادرات حجم کمتری را گرفته ضمن آنکه و نسبت به انواع دیگر چاپ زیباتر و بهداشتی تر نیز می باشد.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران، درخصوص صادرات محصولات چاپی ما نمی توانیم فروشنده مقوا و کاغذ شرکت های کره ای، ژاپنی، مالزیایی و چینی باشیم اما در مقوله چاپ نرم و منعطف ما می توانیم فروشنده 100 درصد محصول ایرانی باشیم.

وی با اعلام این مطلب که محصولات چاپ نرم در مقایسه با خام فروشی نفت، چند صد برابر ارزش افزوده بیشتری می تواند برای کشور ایجاد کنند، اضافه کرد: اگر سرمایه گذاری ها به این سمت و سو هدایت شود، بهای تمام شده تولیدات شرکت های وابسته اعم از غذایی، بهداشتی، آرایشی و … کاهش می یابد.

حاجیلو در پاسخ به این سوال که چند درصد از قیمت تمام شده کالای نهایی مربوط به بسته بندی محصول است، گفت: این امر به حجم کالا بستگی دارد اما به طور میانگین 50 درصد از قیمت نهایی محصول که در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد، مربوط به بسته بندی آن می شود و حتی در مواقعی نرخ بسته بندی، غالب بر نرخ محتوای محصول است به طوری که مصرف کننده عملا هزینه بسته بندی را به عنوان قیمت نهایی کالا می پردازد.

وی به مشکلات موجود در مسیر تولید محصولات چاپ نرم پرداخت و توضیح داد: بهای تمام شده تولید فیلم های پلیمری در ایران، نسبت به قیمت جهانی 25 درصد گران تر است. این موضوع از آنجا ناشی می شود که در دهه 70 خورشیدی، برای حمایت از تولید داخلی، تعرفه ای بر روی این کالا درنظر گرفته شد تا سرمایه گذار جذب این صنعت شود و از آن زمان به بعد دیگر محصول مشابه خارجی وارد ایران نمی شود.

حاجیلو با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو مواد اولیه فیلم های پلیمری 60 هزار تومان است، گفت: این در حالی است که در دیگر کشورها، هر تن از آن یک دلار و هفت سنت محاسبه می شود.

لازم به ذکر است بر اساس آمارها، سرانه مصرف محصولات چاپ نرم و منعطف در کشورهای پیشرفته به ازای هر فرد 3 کیلو در سال است که این رقم در ایران زیر نیم کیلو است.

header footer bg1

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب