وبلاگ

ایران فردا را امروز ببینید – چاپ و نشر آنلاین

فهرست مطالب

[ad_1]

ایران فردا
hodis

ایران فردا کشف حسی ناب

یکی از راه های شکوفایی و رونق بخشی به کسب و کار، تبلیغات است. تبلیغات را می توان به شیوه های گوناگونی انجام داد، از بیلبورد، مجله، رادیو و تلویزیون گرفته تا استفاده از هدایای تبلیغاتی؛ هرکدام از اینها هم کارکرد خاص خود را دارند.

در این میان مجموعه های زیادی وجود دارند که اساس کارشان بر تبلیغات است و کمپین های شما را راه اندازی کرده و یا در جنبه های دیگر کار به شما مشاوره داده و مساعدت میرسانند. در بحث پیدا کردن ابزار تبلیغاتی گاهی به برندهایی بر می خورید که کار با آنها خود باعث مباهات و تبلیغ محصول یا خدمات شما می شود و نکته سنجی، هوشمندی و کلاس و سطح کار شما را عیان می کند.

مجموعه کتاب های نفیس و سررسیدهای تولید گروه ایران فردا، حسی از تفاوت را به شما القا می کنند. لمس جلدهای خاص، تجربه شعف انگیزی را در شما بر می انگیزاند و در دست گرفتن جلدهای جیر فرانسوی، ترمو و… سر حالتان می آورد. طرح و شکل و جنس این تولیدات مثل هیچکدام دیگر نیست؛ گویی از فردا به امروز آورده شده اند و از نسل های بعدی تولیدات هستند. ایران فردا به شما این امکان را می دهد که ایران فردا را امروز ببینید.

ایران فردا

tehran exhibitio 2021

لطفاً خود را معرفی کرده و از متولد شدن ایران فردا بگویید.

من مصطفی زمزمی هاشمی هستم، بنیانگذار انتشارات ایران فردا، که بیشتر در بازار و بین همکاران به پسوند فامیلی خود یعنی هاشمی شناخته میشوم. فعالیت ام را از سال ۱۳۴۵ با کار در چاپخانه ها شروع کردم. همان طور که می دانید در آن زمان صنعت چاپ مانند امروز پیشرفته نبود؛ یادم هست که در آن موقع ماشین های لترپرس روی دور بودند.

دو نوع لترپرس وجود داشت که یک مدل برای قالب زدن استفاده می شد و یک نوع دیگر در کار چاپ مورد استفاده قرار می گرفت و به خاطر دارم آنقدر ابتدایی بود که کاربر ماشین می بایست بالای آن می ایستاد و ورق کاغذ را با دست زیر چاپ قرار میداد و عوض می کرد. من از آن زمان تا به امروز در صنعت چاپ کشور حضور مستمر داشتهام و موج تکنولوژی های مختلف را تجربه کرده ام. از آن زمان که کار را در چاپخانه محتشم واقع در بازار تهران شروع کردم و بعد از آن در چاپخانه های مختلفی کارآزموده شدم.

چاپخانه های لوکس با مدیریت مرحوم تقی زادگان (که چاپخانه شان دیگر فعالیتی ندارد) و چاپخانه کارون که از شراکت آقایان ترکمن و میرزایی تشکل یافته بود از جمله چاپخانه های معروف در کل ایران بودند که من افتخار کار در آنها را در کارنامه شغلی خود دارم.

حدود ده سال اول عمر شغلی من بر این منوال گذشت تا اینکه تصمیم گرفتم کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کنم و به این ترتیب با شراکت یکی از دوستانم به نام آقای غلامی چاپخانه ایران را در خیابان تجریش تأسیس کردیم. تقریبا با شروع انقلاب بود که انتشاراتی مختص به خودم را با نام نشر هاشمی راهاندازی کردم که تا سال ۱۳۸0 هم تحت همین نام فعالیت داشت. بعد از سال 80 بود که  نشر هاشمی نام خود را به انتشارات ایران فردا تغییر داد و اکنون بیش از ۱۶ سال است که با این نام در حوزه چاپ و نشر کشور فعالیت مستمر داریم.

 

آیا شما از ابتدای فعالیت تا کنون در خیابان شریعتی و مکان فعلی مستقر بودید؟

خیر، ما قبل از آمدن به مکان فعلی در خیابان ناصرخسرو مستقر بودیم. شما اطلاع دارید که پیش از این اغلب چاپخانه های معروف مانند چاپخانه های آقایان علمی، چاپخانه جاویدان و یا چاپخانه موسوی در آن خیابان واقع شده بودند و ما هم بهعادت آن زمان در این خیابان کارمان را شروع کردیم. اما با شروع دهه 80 شمسی  و در پی گسترش بخش انتشارات به خیابان شریعتی (بین میثاق پنج و شش، پلاک 300) و مکان فعلی نقل مکان کردیم.

ایران فردا

شما قبل از هر چیزی یک چاپچی هستید نظرتان در مورد چاپ چیست؟

من معتقدم که چاپ، هنر است و نباید به دید صرفاً تجاری به آن نگاه کرد. به نظر من هرکس که می خواهد در کار چاپ وارد شود باید روحیه هنری داشته و در واقع هنرمند باشد و به کاری که میکند عشق بورزد. اگر به چاپ صرفاً به عنوان یک شغل برای درآمدزایی بنگرید و علاقه ای به این شغل نداشته باشید به شما اطمینان میدهم که دیرزمانی در آن نخواهید ماند.

این حرفه علاوه بر آموختن فن، احتیاج به  پشتکار فراوان و فعالیت زیاد دارد که اگر علاقه و عشق به کار در آن نباشد به زودی می تواند یک فرد عادی را دلسرد کرده و از میدان به در کند. ما همواره سعی کرده ایم که هنگام چاپ، حالا چه کتاب باشد چه سالنامه، دفتر نگارش و یا سفارشات دیگر، همواره کیفیت را مد نظر داشته باشیم تا خروجی ایران فردا بی نقص ترین و بهترین باشد.

 

به نظرتان رمز موفقیت ایران فردا چیست؟ شما بهعنوان مدیر مجموعه تاکنون چه تمهیداتی را برای ماندن در صدر اندیشیده اید؟

لازم است توضیح بدهم که اکنون فرزند بزرگ من آقای علیرضا هاشمی، مدیریت انتشارات و مجموعه ایران فردا و فرزند دیگرم آقای حمیدرضا هاشمی مدیریت چاپخانه ایران فردا واقع در خیابان دماوند را بر عهده دارند. ما همواره سعی کردهایم در نمایشگاههای مختلف جهان شرکت داشته باشیم تا بتوانیم پیشرو بودن و بهروز ماندن ایران فردا را حفظ کنیم.

در این بین، بیشترین سهم سفرهای ما به کشور آلمان اختصاص یافته است چرا که عمده نمایشگاه های مدرن و به نام صنعت چاپ در این کشور برگزار میشوند. ما در این سفرها سعی داشته ایم بهترین های صنعت روز جهان را مشاهده کنیم، بشناسیم و آن را اخذ کنیم. همچنین از جدیدترین متدهای روز آگاه شویم و آنها را در تولیدات خود به کار ببریم تا به این وسیله تنوع، روزآمدی و کیفیت محصولات خود را ارتقا دهیم. در این بین در پی جستجوی بهترین ها برای اخذ نمایندگی هم بوده ایم و از همین رو موفق شده ایم با برخی از بهترین های این صنعت عظیم و جهانی رابطه برقرار کرده و نمایندگی آنها را به دست آوریم.

ما از اولین مجموعه هایی بودیم که دست به واردات گالینگور از شرکتهای معظم و مدرن اروپایی زدیم. همان طور که می دانید گالینگور از جمله مهمترین مواد اولیه شناخته شده صنعت چاپ و نشر محسوب می شود که مصرف عمده آن در بحث نشر کتاب است، ما با توجه به نیاز سنجی های عمل آمده از بازار به جستجو برای شناخت بهترین عرضه کنندگان این جنس پرداختیم و در پی آن موفق شدیم از بهترین شرکت های تولید کننده موجود در جهان این متریال را وارد کنیم.

ایران فردا از اولین مجموعه هایی بود که روکش های مرغوب اروپایی را وارد کرده و در تولیدات خود به کار بست؛ خیلی خوب به یاد دارم که در اولین بهره گیری های خود از این مواد اولیه در کارمان، بسیاری از همکاران ما را از واردات این متریال با آن کیفیت خاص و از کشورهای اروپایی منع کردند. آنها می گفتند می شود گالینگور را به سادگی و ارزانی از کشورهای مثل چین وارد کرد و بازار بهتر و سود بیشتری را تجربه کرد.

اما ما همواره کیفیت را در اولویت قرار دادیم و هرگز با چشم داشت به سود بیشتر، سطح کیفی تولیداتمان را کاهش ندادیم. همواره دغدغه ما در ایران فردا بالا بردن کیفیت و ارتقای کیفی تولیدات حتی نسبت به تولیدات قبلی خودمان بوده است؛ این مسابقه با خود و رقابت برای بهتر و بهترشدن توانست ما را در صف اول مجموعه های پیشرو کشور در صنعت چاپ قرار بدهد.

 

به این ترتیب ایران فردا به عنوان یک مجموعه آوانگارد خود را در بازار کشور معرفی نمود، از مشکلات پیش رویتان برای پیشرو بودن و استقبال از تجدد بگویید. آیا بازار درگیر رکود ایران شما را به سادگی پذیرفت؟

سال های اول کار ما بسیار سخت گذشت. ما پای بهترین های دنیا را به بازار ایران باز کرده بودیم و طبیعتاً حفظ کیفیت هم هزینه های خود را داشت. اقتصاد در رکود بود و طبیعتا قیمت به عنوان اولویت مطرح می شد و کمی طول کشید تا بازار قدر کیفیت را بداند و از آن استقبال به عمل بیاورد.

مواد اولیه وارداتی ما توانستند جای خود را در بازار پیدا کنند و کارها به گونه ای پیش رفت که خود آن دوستانی که معتقد بودند کار ما اشتباه است و کار درست واردات اقلام بی کیفیت از چین و یا دیگر کشورها و رضایت دادن به کیفیت نازل است، پس از مدتی با دیدن فاصله کیفی تولیدات ما طالب این اجناس شدند و بسیاری از آنها سفارشات خاص خود را به ایران فردا سپردند.

ایران فردامن معتقدم که چاپ، هنر است و نباید به دید صرفاً تجاری به آن نگاه کرد به نظر من هر کس که می خواهد در کار چاپ وارد شود باید روحیه هنری داشته و هنرمند باشد و به کاری که می کند عشق بورزد

از نمایندگی ها صحبت کردید، ایران فردا اکنون چند نمایندگی در اختیار دارد؟ کمی در مورد آنها توضیح دهید.

در حال حاضر ایران فردا حدود ۱۳ نمایندگی مختلف از برترین عرضه کنندگان مواد اولیه تولید محصولات چاپی در جهان را در اختیار دارد. در بین برندهایی که ما با آنها کار می کنیم می توانید شرکت های نامدار آلمانی، سوئیسی، ایتالیایی و بلژیکی را ببینید که هر کدام از بهترین ها در نوع خود هستند و ما آنها را برای عرضه به بازار ایران گلچین کرده ایم. ما هرگز هیچ جنس بی کیفیتی را به کشور وارد نکرده ایم، چرا که معتقدیم وقتی می توان به بهترین دست یافت، چرا باید به کمتر از آن رضایت داد؟

 

بله برای شما که کیفیت اولویت دارد این مورد صدق میکند. چه شد که یک ناشر موفق دست به تولید سالنامه زد؟

از سال 1380 به این سو سعی کردیم که علاوه بر کتاب در بحث تولید سررسید و سالنامه هم فعالیت ویژه ای داشته باشیم و در این راه هم بهترین تولیدات را به انجام برسانیم و بتوانیم طعم خوش کیفیت را به بازار داخلی بچشانیم.

یک نکته جالب بارها برای ما در بازار رخ داده است که از لطف و صداقت همکاران سرچشمه گرفته است. وقتی یک مشتری خاص برای سفارش و خرید عمده در بازار جستجو می کنند بارها شده که به دنبال یک کار خاص باشد، او تمامی مدلهای عرضه شده را دیده اما چیزی که توجه اش را جلب کند پیدا نکرده است و به دنبال یک کیفیت منحصر به فرد می گشته و فروشنده با دیدن این حالت ایران فردا را به او معرفی کرده است. این برای خود من جالب است که چه اتفاقی می افتد که همکاری که به هر حال رقیب ما محسوب میشود به نوعی تبلیغ کار ما را انجام می دهد.

 

اکنون ایران فردا در بخش واردات مواد اولیه، انتشارات کتاب و تولید سررسید و سالنامه فعالیت دارد، تمرکز اصلی شما بر روی کدام یک از این کارها معطوف است؟

همان طور که گفتم ما در بحث واردات سعی کرده ایم بهترین ها را انتخاب و به بازار ایران معرفی کنیم و ارائه دهیم که این بخش از ایران فردا همچنان پر قدرت به کار خود ادامه می دهد. انتشارات ما هم فعالیت خود را دارد، دقیقاً به خاطر ندارم که چه تعداد کتاب را تاکنون به چاپ رسانده ایم اما هیچ سالی نبوده که این بخش به طور کامل مسکوت و بدون تولید بماند. اکنون و در فصل حاضر که به پایان سال نزدیک شدهایم، تمرکز اصلی ما در بخش تولید سالنامه و انواع تقویم معطوف است.

ما باید برای ماندن در بازار رقابتی، هر سال تولیدات جدید و با کیفیتتر از پیش را به بازار عرضه کنیم و از این رو است که عمده تمرکز ما بر روی بخش تولید سالنامه و تقویم قرار گرفته است. البته در سالی که گذشت برند تازهای با نام «دانو» راه اندازی کردیم که در پنچمین نمایشگاه بین المللی نوشت افزار تهران از آن رونمایی شد. دانو، نسل نو دفتر نگارش است. خوشبختانه در مدت زمانی اندک از آن بسیار استقبال شد و اکنون از طریق مراکز معتبر فرهنگی و هنری کشور از جمله شهرکتاب، به دست علاقمندان نوشت افزار حرفه ای می رسد.

 

 ایران فردا یک چاپخانه اختصاصی دارد، لطفاً در مورد آن هم توضیح بدهید.

بله همینطور است. ما برای کار خاصی که مد نظرمان بود می بایست ساز و کار اختصاصی می داشتیم چرا که هر کسی نمیتوانست تنوع طلبی و توجه به جزئیات و ظرافت کار ما را برآورده کنند. ما دستگاه های چاپ چهاررنگ و دورنگ آلمانی و ژاپنی را در بخش چاپ خود به کار گرفته ایم که کاملاً نیازهای ما را مرتفع کرده و ایران فردا را از وابستگی بی نیاز نموده است.

اما آنچه ایران فردا را خاص و متفاوت کرده صحافی منحصر به فرد ما است. ما بخش صحافی ایران فردا بسیار مجهزی را در مجموعه تعبیه کرده ایم که به خوبی از پس صحافی کارهای متفاوت ما برمی آید. دستگاه های صحافی ما هم سوئیسی، آلمانی و ژاپنی هستند.

ایران فردابه طور مثال ما در بخش برش از وجود یک دستگاه سه طرف بُر مدرن استفاده می کنیم که کمتر صحافی پیدا می شود که آن را در اختیار داشته باشد. این دستگاه می تواند در آن واحد تولید شما را از سه طرف برش بزند که در کیفیت، ظرافت و سرعت کار بسیار موثر است. همچنین ما در بخش جلدسازی هم از بهترین دستگاهها استفاده می کنیم و توانسته ایم با تکیه بر ابزار و کمک از متدهای جدید به تولیدات خاص و جالب توجهی در بازار داخلی دست یابیم.

می توان گفت که عمده کارهای ما در چاپخانه ایران فردا و زیر یک سقف به وقوع می پیوندند و تنها در بحث لیتوگرافی است که ما کارها را برون سپاری می کنیم که آن هم در بخش تولیدات کلی ما به اندازه چاپ و صافی اهمیت نداشته و در کیفیت تولید تاثیر چندانی ندارد.

 

از کیفیت کار خاص شما شنیدیم و آن ها را از نزدیک ارزیابی کردیم، عالی است. از مشتریان ویژه ایران فردا بگویید تا بدانیم که چنین کیفیت و ظرافتی پسند چه کسانی واقع شده است.

 

همانطور که اشاره شد برخی کسادی بازار و رکود اقتصادی را دستاویز نزول کیفی می کنند اما اعتقاد ما در ایران فردا همواره این بوده که کیفیت فدای هیچ سود و بهره و بهانه ای نشود. برندهای چون لوفت هانزا، زیمنس،کاله، کیسون، پتروپارس، بی ام دبلیو، نوکیا، نیسان، هنکل، نستله و شرکت تی ان تی، تنها برخی از مشتریان ایران فردا هستند که کیفیت کار برایشان مهم بوده و تولیدات و یا راه حل های ایران فردا را برای دیده شدن انتخاب کرده اند.

 

آیا در کار شما امکان صادرات هم وجود دارد؟

بسیاری از کشورهای منطقه در مواجهه با بازار ایران، ایران فردا را انتخاب کردهاند و ما خوشبختانه موفق شدهایم برخی از تولیداتمان را در تیراژهای قابل توجه، در بخش سالنامه و سررسید بهسفارش این کشورها به تولید رسانده و صادر کنیم.

در همین اواخر سفری به آلمان داشتیم، آنجا به طور اتفاقی با شرکتی برخورد کردیم که وقتی کیفیت و نوع کار ما را دید مورد پسندش واقع شده و سفارشات خود را به ما سپرد. فکر کنم این اولین بار در تاریخ چاپ ایران باشد که شرکتی از مهد چاپ جهان سفارشات چاپیاش را به یک مجموعه ایرانی می سپارد. ما کار را با کیفیت مطلوب و طرح دلخواه مشتری آلمانی برای او تولید و ارسال کردیم و با این کار ثابت شد که ایران هم می تواند با تکیه بر خلاقیت و الزام برای رعایت کیفیت، به صادرات چشم امید داشته باشد.

 

گاه بحث قیمت با توجه به وضعیت بازاری که همه ما از آن آگاهی داریم به اولویت در تصمیمسازی و انتخاب منجر شده است، ایران فردا در مواجهه با این وضعیت چه تمهیداتی اندیشیده است؟

ما همواره سعی کرده ایم تا آنجا که امکان دارد قیمت هایمان را متعادل و متناسب بازار داخلی ارائه کنیم اما این کار را با تمهیدات خاصی به انجام رسانده ایم و هرگز نگذاشتیم مباحث مادی گیره فشاری و تاثیرگذار برای ایران فردا باشد و کیفیت کار ما را زیر سوال ببرد.

در این بین یک نکته مهم وجود دارد، باید توجه داشته باشیم که سررسید و سالنامه به منزله یک هدیه است که قصدش یادآوری دائمی شما در ذهن گیرنده است. پس این نکته مهم است که کالای اهدایی شما با چه کیفیتی عرضه میشود و این یکی از اصول مهم برندسازی است. من معتقدم باید بهترین ها را به عنوان هدیه انتخاب کرد که ضمن ماندگاری بالا، گیرنده را برای استفاده ترغیب کند و حالتی داشته باشد که فرد از دیده شدن با آن احساس مباهات کند.

هدیه باید به گونه ای باشد که بازخورد مثبتی را برای اهدا کننده به بار بیاورد و در واقع این هدیه ارزنده باید بتواند مثل یک تبلیغ خوب برای برند شما آورده مالی داشته باشد و بتواند در جذب مشتری موثر واقع شود.

طبعا قیمت های ایران فردا به خاطر استفاده از بهترین مواد اولیه موجود در بازار جهان از بهای معمول بازار کمی بیشتر است. چرا که همانطور که اشاره شد اعتقاد ما این است که باید بهترین جنس به عنوان هدیه انتخاب و اهدا شود.

 

به طور کلی محصولات وارداتی شما چه مواردی را در بر می گیرد؟ شما با چه کشورهایی مراوده دارید؟

ترمو یکی از محصولات عمدهای است که توسط ایران فردا از کشور ایتالیا وارد و به بازار ایران ارائه می شود. جیرهایی با کیفیت عالی نیز یکی از محصولات پر بازخورد ایران فردا است که ما آنها را از فرانسه وارد می کنیم، همچنین پارچه هایی برای روی جلد داریم که از آلمان می آوریم و طرفداران خاص خود را دارد. باید توجه کرد که جلدها گاه قرار است برای سالیان متمادی مورد استفاده قرار بگیرند و دائماً لمس شده و به کار گرفته شوند از این رو باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند تا استفاده مکرر را تاب بیاورند. ما از کشورهای دیگری چون فنلاند و سوئیس هم واردات داریم.

ایران فرداتولیدات شما به طور کلی در چه بخش هایی است؟ برخی از مجموعههایی که در کار تولید سالنامه بودند، هدایای تبلیغاتی را هم به محصولات خود علاوه کردهاند، شما از این دست برنامه ها برای ایران فردا ندارید؟

 

محصولات ما به تولید سالنامه و انواع تقویم و کتاب محدود می شود و به خاطر بحث کیفیتی که عرض شد فعلاً قصد رفتن به سمت دیگر هدایای تبلیغاتی را نداریم. چاپخانه ما هم تنها تولیدات و سفارشات ایران فردا را به ثمر می رساند، سفارش و کاری از بیرون قبول نمی کند.

 

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، به عنوان صحبت پایانی اگر مسئله ای مدنظرتان هست که باقیمانده می شنویم.

به عنوان صحبت پایانی خواستم گله ای را مطرح کنم و آن کپی کردن محصولات ایران فردا است. متاسفانه این کپی کاری ها از سوی برخی تولیدکنندگان و سودجویان در بازار تهران انجام می شود. شیوه آنها چنین است که ابتدا یکی از نمونه های ما را به مشتری خود نشان می دهند، وقتی نظر مشتری را با آن نمونه جلب کردند، آن وقت با وعده قیمت پایینتر، کپی نازلی از کار را با مواد اولیه ای که گاه حتی بهداشتی هم نیست و با مواد ضایعاتی تولید شده اند، انجام می دهند.

در این موارد اول از همه مشتری متضرر می شود که با تصور هزینه ای کمتر کاری بی کیفیت را دریافت کرده و آن را به دست مخاطبان خود می دهد. در مرحله دوم، ما متضرر می شویم که در نبود قوانین کپی رایت، به ماشین تولید ایده و محصول تبدیل شدهایم و توانایی حفاظت از خلاقیت و سرمایه خود را هم نداریم.

ممنون از شما که چنین فرصتی را در اختیار مجموعه ما گذاشتید. به امید ایرانی آباد و سرافراز با صنعتی پررونق و مردمانی شاد.

نویسنده: میلاد حاتمی لندی

منتشر شده در شماره 157 نشریه چاپ و نشر- بهمن 1396

header footer bg1

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

18 − 16 =