وبلاگ

ادغام تنها راه نجات صنعت چاپ کرمانشاه – چاپ و نشر آنلاین

فهرست مطالب

[ad_1]

صنعت چاپ کرمانشاه
hodis

در دهه 80 ما شاهد سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در صنعت چاپ کرمانشاه بودیم. ماشین‌آلات خوبی به کرمانشاه وارد شد؛ اما متأسفانه به دلیل عدم هماهنگی بین چاپخانه‌داران، اتحادیه و ارشاد؛ این پتانسیل‌ها نتوانستند به بار بنشینند. وزارت ارشاد به‌عنوان متولی این حوزه تنها وظیفه خود را در صدور مجوزها می‌بیند و هیچ‌گونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای این بخش در نظر نگرفته است.

کیوان کاشفی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کرمانشاه است. وی درباره وضعیت صنعت چاپ در این استان به خبرنگار چاپ و نشر گفت: یکسری از صنایع در حال حاضر در کشور وجود دارند که به دلایل مختلفی در تقسیم‌بندی صنوف «در خطر» قرار دارند و صنعت چاپ نیز در استان ما در حال حاضر در همین وضعیت به سر می‌برد؛ از همین رو این صنایع را باید به شکل‌های مختلفی تقویت کرد تا به سمت تعطیلی نروند.

وی در ادامه بیان داشت: حدود 40 درصد از واحدهای تولیدی تاکنون در کشور تعطیل شده‌اند؛ این واحدها قبل از آنکه به تعطیلی کشیده شوند در یک دوره در خطر قرار داشتند و اگر در این مقطع زمانی برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های لازم روی آن‌ها پیاده می‌شد مسلماً می‌توانستیم از تعطیلی آن‌ها جلوگیری به عمل ‌آوریم. این واحدهای تولیدی اگرچه متعلق به بخش خصوصی هستند اما جزو سرمایه‌های ملی کشور به‌حساب می‌آیند و برای کشور اشتغال‌زایی به همراه دارند.

کاشفی افزود: صنعت چاپ هم به‌صورت عمومی و هم در استان کرمانشاه در تقسیم‌بندی صنوف در خطر قرار دارد. ما در 10 سال گذشته شاهد پیشرفت سریعی در فناوری بوده‌ایم. این پیشرفت برای بعضی اصناف مناسب و برای برخی دیگر مهلک بود. پیشرفت سریع در صنعت چاپ بر کشور ما تأثیرات نامطلوبی بر جای گذاشت؛ چراکه ما نتوانستیم همگام با پیشرفت‌های جهانی گام برداریم و البته این موضوع بیش از همه به تحریم‌ها و قیمت نامتعارف ارز در کشورمان بازمی‌گردد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کرمانشاه اظهار داشت: صنعت چاپ را اگر به سه قسمت تقسیم‌بندی کنیم؛ اولین بخش آن در حوزه چاپ کتاب و نشریات قرار دارد. متأسفانه در چند سال اخیر به دلیل گرانی قیمت کاغذ و پایین آمدن قدرت اقتصادی مردم برای خرید کتاب، شاهد پایین آمدن تیراژ کتاب‌ها بودیم. کسانی که در این حوزه فعال بودند یا از صحنه کار خارج‌شده‌اند و یا به سمت فعالیت در بخش نشر دیجیتال سوق پیدا کرده‌اند. این موضوع چاپخانه‌های بسیاری را که در این بخش فعال بوده‌اند تحت تأثیر قرار داده است؛ در حال حاضر آن‌ها نمی‌توانند با تمام ظرفیت خود کار کنند و همین امر باعث می‌شود تا سوددهی مجموعه‌هایشان روزبه‌روز پایین بیاید و درنتیجه مجبور به تعطیلی خواهند شد.

صنعت چاپ کرمانشاه

کاشفی در ادامه گفت: تعدادی از چاپخانه‌ها نیز در حوزه تبلیغات کار می‌کردند که این بخش نیز به دلیل گسترش فضای مجازی تحت تأثیر قرارگرفته است. با توجه به بیماری کرونا این قسمت بیش ‌از پیش به سمت فضای مجازی سوق یافته است. بخش سوم مربوط به بسته‌بندی می‌شود؛ این چاپخانه‌ها توانسته‌اند به‌خوبی کار کنند و هنوز از سوددهی مناسبی برخوردارند؛ البته این بخش نیاز به سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی دارد. جنس این نوع چاپخانه‌ها با چاپخانه‌های معمولی متفاوت است. بیش از 80 درصد چاپخانه‌های استان کرمانشاه در بخش‌های اول و دوم کار می‌کنند و از همین رو در وضعیت چندان مناسبی به سر نمی‌برند. یکسری از همین چاپخانه‌ها در چند سال اخیر مجبور به تعطیلی شدند.

وی در ادامه بیان داشت: در دهه 80 ما شاهد سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در صنعت چاپ کرمانشاه بودیم. ماشین‌آلات خوبی به کرمانشاه وارد شد؛ اما متأسفانه به دلیل عدم هماهنگی بین چاپخانه‌داران، اتحادیه و ارشاد؛ این پتانسیل‌ها نتوانستند در صنعت چاپ کرمانشاه به بار بنشینند.

کاشفی اظهار داشت: وزارت ارشاد به‌عنوان متولی این حوزه تنها وظیفه خود را در صدور مجوزها می‌بیند و هیچ‌گونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای این بخش در نظر نگرفته است. از همین رو ما نتوانستیم از این سرمایه‌گذاری‌های انجام‌ شده استفاده و آن‌ها را در جهت صحیح متمرکز کنیم. هر مدیری با توجه به سبک و سیاق خود چند ماشین چاپ وارد کرد که باعث گرفتاری خود و دیگر چاپخانه‌های استان شد؛ البته ما در استان کرمانشاه چند چاپخانه مجهز و خوب داریم که در بخش بسته‌بندی فعالیت می‌کنند و حتی به کشور‌های همسایه نیز صادرات دارند.

 

برنامه ریزی برای صنعت چاپ کرمانشاه

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان کرمانشاه همچنین افزود: برای نجات صنعت چاپ کرمانشاه باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم. بنده به‌عنوان کسی که سال‌ها در این حوزه فعال بوده و در بخش‌های مختلف مدیریتی کار کرده‌ام، برنامه‌ای مدنظر دارم که اگر پیاده شود نه‌تنها صنعت چاپ کرمانشاه را از مرحله در خطر بودن نجات می‌دهد؛ بلکه ناجی صنعت چاپ سایر استان‌های کشور نیز خواهد بود و آن هم متمرکز کردن نیروها و واحدهای کوچک‌تر چاپی است.

وی بیان داشت: برای مثال اگر ما 20 واحد چاپ افست در استان داشته باشیم می‌توانیم آن‌ها را با یکدیگر ادغام کرده و در غالب شرکت سهامی اداره‌اش کنیم؛ این موضوع مزیت‌های بسیار زیادی دارد؛ هر واحد می‌تواند نقاط منفی واحدهای دیگر را پوشش دهد. از طرفی می‌توانیم یک زنجیره کامل در صنعت چاپ داشته باشیم و تمام مراحل (چاپ، پیش از چاپ و بعد از چاپ) را در یک مجموعه بزرگ انجام دهیم.

بیشتر بخوانید:

نظارت هم‌ زمان اتحادیه چاپ و ارشاد بر چاپخانه ها

جلوگیری از قطع مکرر برق در واحدهای چاپی

 

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی این واحدها در کنار یکدیگر باشند می‌توانند در غالب یک مدیریت قوی احیا شوند؛ به این ترتیب امکان و جرئت سرمایه‌گذاری‌شان نیز بالا می‌رود. اکثر چاپخانه‌های استان کرمانشاه کسب‌وکار‌های خانوادگی هستند؛ یعنی اکثراً از پدر به پسر به ارث رسیده‌‌اند. این شکل مدیریت خانوادگی در صنعت چاپ دیگر نمی‌تواند جوابگو باشد؛ با ادغام مجموعه‌های کوچک‌تر ظرفیت‌های این چاپخانه‌ها متمرکز می‌شوند و قدرت رقابت بیشتری در بازار پیدا می‌کنند.

کاشفی امکان استفاده از تسهیلات دولتی را بسیار مهم دانست و بیان داشت: صنعت چاپ نیاز به تصویب قوانین حمایتی دارد که از این حوزه در مقابل بخش‌هایی همچون تأمین اجتماعی، دارایی، سازمان بهداشت و محیط‌زیست دفاع کند. ما در این بخش ضعف زیادی داریم. این صنعت تنها صنعتی است که تحت نظر وزارت صمت قرار ندارد و همین مسئله معضلات بسیار زیادی برای تولیدکنندگان این بخش به وجود آورده است.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد ممکن است در حوزه‌هایی همچون بخش‌های فرهنگی، هنری خوب کار انجام دهد اما درزمینه‌ی صنعت چاپ این‌گونه نیست؛ چراکه کارشناسان ارشاد برای این صنعت آموزش ندیده‌اند. باید فضایی برای استفاده از تسهیلات و قیمت‌های پایین برای این صنعت فراهم شود؛ ما خیلی از صنایع را می‌بینیم که برای تأمین سرمایه در گردششان و برای انجام طرح‌های ایجابی از صندوق توسعه ملی کمک دریافت می‌کنند و حتی از منابع فنی و اعتباری که هرساله دولت برای تقویت صنایع در نظر می‌گیرد نیز استفاده می‌کنند؛ اما صنعت چاپ از این تسهیلات محروم است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان کرمانشاه مسئله آموزش در صنعت چاپ را نیز یکی از موارد بسیار مهم دانست و اظهار داشت: صنعت چاپ از زمان ورودش به ایران با حروف سربی کار خود را آغاز کرد و تا زمان روی کار آمدن فناوری افست چیزی در حدود 40 سال با همین امکانات به کار خود ادامه داد، بعد از روی کار آمدن چاپ افست نیز 20 سال با استفاده از امکانات چاپ افست به کار خود ادامه داد؛ اما در حال حاضر ما باید هر دو الی سه سال یک‌بار خودمان را با فناوری روز هماهنگ کنیم و این امر نیاز به آموزش مبرم را در صنعت چاپ تقویت می‌کند.

وی اظهار کرد:صنعت چاپ کرمانشاه نیاز به مراکز دانشگاهی دارد تا علم این کار آموزش داده شود. ما دانشگاه‌های معتبری داریم که با رایزنی لازم می‌توانیم بخش آموزش دانشگاهی رشته چاپ را با کمک آن‌ها راه‌اندازی کنیم. چندین سال پیش نیز با همکاری دانشگاه علمی و کاربردی رشته‌های مربوط به صنعت چاپ در حال تدریس بود که متأسفانه با سیاست‌گذاری نادرست این کار نیز نیمه‌تمام رها شد.

کاشفی درباره اتحادیه چاپخانه‌داران استان کرمانشاه بیان داشت: اتحادیه چاپخانه‌داران قدمتی 30 ساله دارد و رسته‌هایی همچون، لیتوگرافی، صحافی، تمامی رسته‌هایی که در بخش‌های چاپ، پیش از چاپ و پس از چاپ فعالیت می‌کنند، تحت پوشش اتحادیه هستند. رسته مهر و پلاک‌سازان و تابلوسازان نیز به‌تازگی به این بخش اضافه شده‌اند. این اتحادیه 300 الی 350 عضو دارد؛ اما به دلیل بیماری کرونا تعدادی از این واحدها مجبور به تعطیلی کار خود شده‌اند.

وی همچنین افزود: اتحادیه برنامه‌های حمایتی برای اعضای خود دارد که به‌صورت روتین انجام می‌شود؛ یکی از وظایف ما حمایت از اعضا در اداره تأمین اجتماعی و هیئت حل اختلافات مالیاتی است، به هر شکل باشد ما از حقوق اعضای خود حمایت‌های لازم را به عمل می‌آوریم.

کاشفی در پایان اظهار داشت: یکی دیگر از کارهایی که در اتحادیه برای تأمین منافع اعضا انجام می‌دهیم؛ کمک به تأمین مواد اولیه است. البته صنعت چاپ کرمانشاه، شرکت تعاونی نیز دارد اما چند سالی است که دچار خمودگی شده و به همین دلیل ما بخشی از کارهای تأمین مواد اولیه برای اعضا را برعهده ‌گرفته‌ایم؛ بر طبق قانون اتحادیه‌ها نمی‌توانند در کارهای تجاری دخالت داشته باشند ما نیز تنها به هماهنگ کردن شرکت‌ها برای تهیه مواد اولیه همکارانمان در این حوزه اکتفا می‌کنیم.

header footer bg1

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب