وبلاگ

تکوین برنامه‌ ای مشخص برای چاپ گلستان – چاپ و نشر آنلاین

فهرست مطالب

[ad_1]

چاپ گلستان
hodis

رئیس اتحادیه چاپخانه‌ داران استان گلستان معتقد است برای بهبود وضعیت صنعت چاپ گلستان ایجاد یک برنامه و چهارچوب مشخص از سوی وزارت ارشاد لازم است.

حمید سلیمانی؛ مدیر چاپ غنچه گرگان و رئیس اتحادیه چاپخانه‌ داران استان گلستان درباره نقاط ضعف و قوت صنعت چاپ گلستان به خبرنگار چاپ و نشر آنلاین گفت: در رابطه با بحث کم‌ کاری و مشکلات جانبی که در عرصه صنعت چاپ داریم باید بگویم که ما نیز مستثنا از کل کشور نیستیم. ما نسبت به خدمات صد ساله‌ ای که در این حوزه در استانمان ارائه کرده‌ ایم به لحاظ تکنولوژی بسیار عقب هستیم و از اخذ ماشین‌ آلات با کیفیت و به‌روز غافل مانده‌ ایم.

سلیمانی دلیل عقب‌ ماندگی ذکر شده را داشتن دو متولی در صنعت چاپ خواند و در ادامه افزود: صدور مجوزهای سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری حوزه چاپ زیر نظر وزارت ارشاد صورت می‌گیرد اما نه‌تنها این وزارتخانه نظارت‌ های لازم را در شهرستان‌ ها انجام نمی‌ دهد بلکه دخالت‌ های بی‌موردی هم در حوزه فعالیت ما به عمل می‌ آورد.

در این مقاله می خوانید

چاپ گلستاننوسان شدید قیمت مواد اولیه

رئیس اتحادیه چاپخانه‌ داران استان گلستان ادامه داد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر حدود 90 درصد از مواد اولیه صنعت ما وارداتی و بانی خروج ارز از کشور است، ما هر روز شاهد نوسانات و تغییر قیمت‌ ها در این صنعت هستیم و متأسفانه نتوانسته‌ ایم تا به امروز آن چیزی که می‌ خواهیم را در این صنعت به دست آوریم.

 وی بیان کرد: همچنین ما با وزارت فرهنگ و ارشاد کل استان جلسات متعددی داشته‌ ایم که می‌ توانم بگویم آن‌ ها هم همین دغدغه‌ی ما را دارند و من از مدیرکل وزارت ارشاد استان و خانم دکتر کشمیری بابت پیگیری‌ هایشان در این مورد تشکر ویژه‌ ای دارم.

مدیر چاپ غنچه درباره وضعیت سفارشات چاپ گلستان توضیح داد: وضعیت سفارشات چاپ گلستان به‌طوری است که 50 درصد آنها کمتر از چهار یا پنج هزار تیراژ نه‌تنها از استان ما بلکه از اکثر استان‌ها خارج و عمدتاً به تهران گسیل می‌ شود. یکی دیگر از دلایل مهم هم رواج فضای مجازی است که در عصر حاضر اکثر کارهای تبلیغاتی در آن به انجام می‌ رسد و تاثیر بسزایی در کاهش میزان سفارش های چاپی این بخش داشته است.

سلیمانی افزود: البته باید گفت که فضای رقابتی امروز در تهران هم بیشتر شده اما به هر روی دلیل کم‌کار شدن چاپخانه‌ های شهرستانی این است که در پایتخت سفارش‌ های چاپی کمتر، با قیمت مناسب‌ تر و اغلب به‌صورت یک‌روزه انجام می‌ شود.

چاپ گلستانصنعت چاپ گلستان

رئیس اتحادیه چاپخانه‌ داران استان گلستان در تشریح اتحادیه این استان بیان کرد: اتحادیه چاپ گلستان تنها اتحادیه چاپ در استان گلستان است و بالغ‌ بر 250 واحد دارد که در 9 رسته فعالیت دارند و از این میان 45 واحد آنها در رسته‌ی چاپ افست، 56 واحد در رسته چاپ دیجیتال و حدود 45 واحد نیز در زمینه‌ی لیتوگرافی، جعبه‌سازی و چاپ سیلک در سطح استان مشغول به کار هستند و ما در اتحادیه وظیفه‌ی ساماندهی این واحدها را به عهده ‌داریم.

 

اشتغال‌زایی کاذب ارشاد

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که ما در این حوزه داریم این است که فقط وزارت ارشاد در پروسه‌ هایی که در حوزه ما رخ می‌ دهد دخالت ندارد بلکه ما برای انجام کار‌هایمان به ادارات دیگری مانند اداره کار، بیمه، تأمین اجتماعی و بهداشت نیز نیاز داریم که متأسفانه انجام تمام این پروسه‌ ها بین یک تا دو سال به طول می‌ انجامد و تازه بعد از آن است که در مجرای صنف قرار می‌ گیرند و دلیل آن نیز این است که وزارت ارشاد فقط به دنبال اشتغال‌زایی آن‌هم اشتغال‌زایی کاذب است که خود مشکلات عدیده‌ای را به همراه دارد.

سلیمانی با بیان این مطلب که طی کردن پروسه‌ های صنعت چاپ بسیار طولانی است افزود: ما واحدهایی داشتیم که چهار الی پنج سال زمان سپری کرده‌ اند تا بتوانند ساماندهی شده و در زیرمجموعه حوزه صنعت قرار بگیرند و اجازه فعالیت بیابند که این وضعیت اصلاً مناسب حال صنعت چاپ نیست.

 مدیر چاپ غنچه افزود: بر اساس منطقه‌ بندی وزارت ارشاد، استان گلستان جزو استان‌ های منطقه دو است و معمولاً دستگاه‌ هایی برای این منطقه در نظر گرفته می‌ شود که عملاً نصب نمی‌ شوند و از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیستند.

وی در مورد حرکت چاپخانه‌ ها به سمت حوزه بسته‌ بندی بیان کرد: راه‌ اندازی صنایع بسته‌ بندی مستلزم تهیه و نصب ماشین‌ آلات جدید در استان‌ ها است و نیازمند این موضوع است که وزارت ارشاد بر این مسئله صحه بگذارد و برای راه‌ اندازی ماشین‌ آلات به‌ روز اقدامات لازم را به عمل آورد.

سلیمانی ادامه داد: ما از مسئولان خواهشمندیم که به این مسئله رسیدگی کنند و از همان ابتدا به واحدهایی که می‌ خواهند در این حوزه شروع به فعالیت کنند مجوزهای لازم را بدهند نه اینکه واحدها با احتیاط و محافظه‌ کارانه شروع به فعالیت کنند و بعد از چند سال با کار آن‌ها موافقت شود تا فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری را از دست بدهند. همچنین از دولت انتظار داریم که از ما حمایت کند تا ما هم بتوانیم از قشر کارگر حمایت کرده و در استان اشتغال‌زایی کنیم.

چاپ گلستانمتولی چاپ کیست؟

پیشنهاد سلیمانی برای بهبود وضعیت صنعت چاپ گلستان ایجاد یک برنامه و چهارچوب مشخص از سوی وزارت ارشاد است؛ وی در این رابطه بیان کرد: مسئولان باید با هم به توافق برسند که صنعت چاپ در نهایت زیر نظر کدام وزارتخانه قرار بگیرد چراکه این حق ماست تا بدانیم متولی حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنیم، کیست؟

سلیمانی از سال 1373 چاپخانه خود را تأسیس کرده، وی در تشریح آن گفت: ما در چاپخانه غنچه از ماشین‌ آلات چاپ دو ورقی چهار رنگ و دورنگ استفاده می‌کنیم و در صنایع بسته‌ بندی هم از دستگاه‌ های لترپرس، سلفون‌کشی و جعبه‌ سازی استفاده و به عبارتی از صفرتا صد کار را به انجام می‌ رسانیم.

وی در انتها خاطرنشان کرد: در حال حاضر می‌ توانم بگویم که امکانات ماشین‌ آلات چاپ ما در این مجموعه کمتر از استان تهران نیست و تنها پنج یا شش واحد چاپ در سطح استان گلستان فعال هستند که توانایی انجام دادن صفر تا صد سفارشات چاپی را دارند. البته سفارش‌هایی هم از خارج استان داریم که در چند وقت اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار رکود و کاهش شده است.

header footer bg1

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب