[ad_1]
مدیر انتشارات صابرین، ثبات را مهم ترین نیاز بازار کاغذ کشور دانست و گفت: برای واردات اینکالا، باید نیاز همه ناشران به همه گونه های کاغذ مد نظر باشد نه نیاز به نوع خاصی از کاغذ.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ محمدرضا توکل صدیقی مدیر انتشارات صابرین در گفت و گو با مهر، درباره بازار کاغذ گفت: اولین نکتهای که در این باره وجود دارد، این است که ما ناشران به ثبات در کسب و کارمان نیاز داریم. اگر قرار باشد قیمت کاغذ، بندی ۲۵۰ هزار تومان باشد، باشد. اما همیشه باشد. اگر قرار است بندی ۵۰۰ هزار تومان باشد، باشد اما همیشگی باشد. درست است که بندی ۵۰۰ هزار تومان به ما ناشران در مقطعی فشار می آورد اما اگر ثبات داشته باشد، بهتر از بی ثباتی و تغییر مداوم است.
نقش محوری ارشاد در مهم ترین نیاز بازار کاغذ
وی با اشاره به اینکه مهم ترین نیاز بازار کاغذ ثبات است بیان کرد: قیمت کاغذ در سال ۹۹ بالا رفت چون دولت، منابعش را تامین نکرده بود. مهم ترین نیاز بازار کاغذ ثبات آن است تا وزارت ارشاد بتواند نقش محوری خود را در آن بازی کند. اگر بناست برای واردات کاغذ از ارز نیمایی استفاده شود، باید همیشه استفاده شود. نه این که یک روز از ارز آزاد استفاده کنند و یک روز از ارز نیمایی!
اینمدیر نشر در ادامه گفت: مسئله مهم دیگر این است که دولت باید مقداری در مسئله کاغذ دخالت داشته باشد. چون کاغذ به دلیل مسائل اقتصادی و تحریم، وضعیت ویژه ای پیدا کرده و تاجران کشور هم در این شرایط، چندان منطقی رفتار نمی کنند. یعنی هر فرصت بحرانی را برای حداکثر بهره برداری غنیمت می شمارند. ما هم یکبخش خصوصی جا افتاده و دوراندیش نداریم که اگر کاغذ کم است، با همین ارز آزاد آن را تهیه و توزیع کند. در همینشرایط گاهی اوقات شرایطی پیش میآید که قیمت کاغذ از ارز آزاد بیشتر میشود. ما به ثبات احتیاج داریم و برای اینثبات نیاز است که دولت و وزارت ارشاد دخالت کنند.
توکل صدیقی افزود: نکته دیگر این است که وقتی برای واردات کاغذ برنامه ریزی می شود، روی کار یک گروه خاص تمرکز نکنند. مثلا در گذشته نه چندان دوری دیدیم که در یکدوره، کاغذ بالک، خیلی وارد میشد؛ کاغذی که به کار چاپ کتابهای شعر و داستان میخورد اما ما بهعنوان ناشری که کتابهای حوزه خانواده و تربیت منتشر میکند، به کاغذ سفید ۱۰۰ یا ۸۰ گرمی نیاز داریم که در مقابل ورود زیاد کاغذ بالک، اینکاغذ یک نبود یا کم بود. در نتیجه بازارش هم گران شد.
بیشتر بخوانید: تداوم فروش با کمک بازاریاب های کتاب کودک
وی خاطرنشان کرد: ما هم ناچار می شدیم کتابی را که یک چاپش را با کاغذ ۱۰۰ گرمی زده ایم، در چاپ بعدی با کاغذ ۸۰ گرمی عرضه کنیم. چنین مسائلی روی کیفیت و صحافی اثر، تاثیر منفی دارند. بنابراین در امر واردات کاغذ باید به نیاز همه ناشران توجه کرد نه این که کار را به یک شرکت تعاونی بسپارند که اشرافش بر مسئله کاغذ محدود است. برای این مسئله به کار تحقیقی و میدانی نیاز است؛ اینکه نیاز به چه گونه کاغذهایی وجود دارد.
[ad_2]
Source link
وبلاگ