وبلاگ

صنعت چاپ مشمول بند (ل) قانون مالیات های مستقیم می شود

فهرست مطالب

[ad_1]

قانون مالیات ‌های مستقیم
hodis

با پیگیری هیئت مدیره جدید اتحادیه چاپخانه داران تهران، به زودی صنعت چاپ هم مشمول بند (ل) ماده 139 قانون مالیات های مستقیم می شود. گفتنی است مطابق بند (ل) فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه ای ذی ربط باشند از مالیات معاف هستند.

به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران در جمع خبرنگاران درباره مشمولیت چاپخانه‌ های فعال در حوزه نشر در بند (ل) ماده 139 قانون مالیات های مستقیم گفت: یکی از ارکان اصلی بند (ل) ماده 139 قانون مالیات های مستقیم، مصوب در مجلس شورای اسلامی، داشتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

ابوالحسنی افزود: متاسفانه در زمان تصویب این بند با اینکه صنعت چاپ مشمول آن می شد تنها بخش نشر و فرهنگی را مشمول این بند قرار دادند که هیئت مدیره اتحادیه وقت نیز با این مورد موافقت نکرده و بیان کردند که یا همه صنعت چاپ مشمول این بند بشوند یا هیچ بخش و به این شکل کل صنعت از این موهبت محروم شد که این مورد خود ظلمی بزرگ در حق صنعت چاپ بود.

وی با بیان اینکه هیئت مدیره جدید وظیفه خود را پیگیری این مورد دانست، گفت: برای رسیدن به این خواسته صنفی، ما وکیل گرفته و نامه نگاری هایی را به صورت قانونی آغاز کردیم. آخرین نامه را نیز بهمن ماه سال گذشته به دکتر پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی ارسال کرده و متعاقب آن کمیسیون کارشناسی تشکیل شد و بنده نیز به همراه مشاور عالی اتحادیه در آن جلسه حضور پیدا کرده و از تمام موارد مطرح شده دفاع کردیم، آنها نیز همه موارد و خواسته های ما را پذیرفتند.

قانون مالیات ‌های مستقیمابوالحسنی با اشاره به نامه مسعود مصلحی، مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی گفت: در نامه مذکور قبول کردند که صنف چاپ به خصوص فعالان بخش فرهنگی مشمول بند (ل) ماده 139 قانون مالیات های مستقیم می شوند اما در پایان این نامه بندی قید شده بود مبنی بر اینکه چاپخانه ها به شرط دریافت مجوز نشر، مشمول این بند می شوند که این مسئله مغایر با قوانین و ضوابط است.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران از شروع مجدد پیگیری به منظور حل این مشکل گفت و در ادامه بیان داشت: نتیجه پیگیری های ما منجر به تدوین نامه ای از سوی علی اصغر کاراندیش، معاونت حقوقی امور مجلس و استان ‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که در آن از سازمان امور مالیاتی کشور خواستار برخورداری فعالیت‌ های چاپ، از معافیت مالیاتی بند (ل) ماده 139 قانون مالیات های مستقیم شد.

قانون مالیات ‌های مستقیمابوالحسنی افزود: هیچ کار چاپی نیست که خارج از فعالیت فرهنگی باشد و در اصل همه کارهای چاپی در نوع خود فعالیت فرهنگی به حساب می آیند. در حال حاضر ما هم نامه ارشاد و هم نامه سازمان امور مالیاتی را داریم و در صورت عدم موفقیت می توانیم از طریق دیوان عدالت اداری خواسته و حقمان را پیگیری کنیم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌ داران تهران گفت: این بسیار مهم است که اکنون سازمان امور مالیاتی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نامه های ارسالی شان پذیرفته اند که چاپخانه داران مشمول بند (ل) ماده 139 قانون مالیات های مستقیم هستند و از همین رو نمی توانند در آتیه آن را کتمان کنند و به زودی و با پیگیری هایی که انجام گرفته، این کار اجرایی خواهد شد.

قانون مالیات های مستقیمابوالحسنی با اشاره به توقعات بالای صنف چاپ بیان کرد: در صنعت چاپ متاسفانه و یا خوشبختانه توقعات بالا رفته است؛ نباید در این مورد انتظار معجزه داشت، این کار بزرگ و زمانبر است و در مدت سه یا چهار ماه به نتیجه نمی رسد. صنف طلافروشان نیز امروز پس از یازده سال ثمره تلاششان را گرفتند و مالیات بر ارزش افزوده شان به فروش را به سه درصد تقلیل دادند.

بیشتر بخوانید:

چاپخانه داران تبریز و مشکل مالیات بر ارزش افزوده

حل مشکلات مالیاتی صنعت چاپ در استان کرمانشاه

وی تاکید کرد: این مورد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که با ورود صنعت چاپ در دایره شمول بند (ل) ماده 139 قانون مالیات ‌های مستقیم، راه برای پیگیری های آتی و معافیت های سراسری فعالان و زحمتکشان صنف فرهنگی چاپ باز می شود. مسئله معافیت های مالیاتی چاپ آنقدر مهم و تاثیر گذار است که اگر بتوانم این خواسته را تا پایان ریاستم در اتحادیه به نتیجه برسانم به خودم افتخار می کنم؛ اگرچه مطمئن هستم که بسیار زودتر به این هدف خواهیم رسید.

ابوالحسنی خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر نزدیک به 80 درصد چاپخانه ها به دلیل افزایش مبلغ مالیات بر ارزش افزوده مجبور به تعطیلی شدند. ما نیز در اتحادیه بر اهمیت این موضوع اشراف داشته و با دفاع از حق چاپخانه داران از تعطیلی آن ها به خاطر مواردی اینچنینی جلوگیری خواهیم کرد.

header footer bg1

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب