[ad_1]
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ معتقد است؛ اگر قرار است توافقی در زمینه امور مالیاتی چاپخانه داران صورت بگیرد، باید در تمام سطوح و با شفافیت صورت بگیرد و اداره مالیات نیز همه موارد مورد توافق را به صورت قطعی قبول کند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا؛ بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به مشکلات فعالان حوزه چاپ و بسته بندی طی ماه های اخیر گفت: بسیاری از کارگاه ها و چاپخانههای اصلی که بین ۵۰ تا ۱۰۰ کارگر دارند و در جاده کرج مشغول کار هستند، بیش از یک ماه است که برق آنها هر روز حدود ۵ ساعت قطع می شود.
وی افزود: قبول داریم که این مسئله سراسری است و به نحوی باید این مشکل حل شود؛ ولی این مشکل روی تولید مجموعه های چاپی اثر زیادی گذاشته؛ درحالی که امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید، پشتیبانی ها و مانعزدایی ها نامگذاری شده است.
عابدین با بیان اینکه قطعی برق، چایخانه داران را در پرداخت تعهدات خود دچار مشکل کرده است، توضیح داد: مجموعههایی که بیش از ۵۰ کارگر دارند، ماهانه باید حقوق های چند صد میلیونی به کارگران خود بدهند؛ اما وقتی برق قطع است و تولید ندارند چگونه باید این حقوق را بپردازند؟
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به سفارش کارهای نیمه تمام بسیاری از این مجموعه ها، گفت: از سویی وقتی سفارش ها آماده نمی شود به ازای هر روز دیر کرد، بر اساس قراردادها باید جریمه بپردازند. وقتی چاپخانه ها درآمدزایی ندارند، چگونه باید این تعهدات را جبران کنند؟ چاپخانهداری را سراغ داریم که نتوانست سفارشهای کشور عراق را به موقع آماده کند و متحمل ضرر زیادی شد.
وی با بیان اینکه دولت باید در این زمینه یکسری امکانات ویژه برای حمایت از تولید پیشبینی کند، تاکید کرد: در این زمینه دولت میتواند امکاناتی مثل معافیت مالیاتی، کاهش ضریب برق یا بخشودن حق بیمه پیشبینی کند تا حداقل بخشی از این ضرر و زیانها در این مسیر برای تولیدکننده و فعال حوزه چاپ جبران شود و این غیر از صدمات فنیای است که به علت قطع برق به دستگاهها وارد میشود.
بررسی مشکلات امور مالیاتی چاپخانه داران
عابدین در ادامه صحبت های خود به مشکل مالیات چاپخانه داران اشاره کرد و گفت: الان در بحث مالیات، اصناف توافقی برای چاپخانههای متوسط و کوچک داشته است که به عنوان ماده صد شناخته میشود و بر اساس آن، چاپخانهداران درصدی را به اظهارنامه و مالیات پرداختی سال گذشته اضافه و پرداخت میکنند. ولی مسئله اینجا است که مشخص نیست در چه سطوحی این مالیات قطعی است و آیا این در تمام سطوح رسیدگی مالیاتی است یا خیر.
عابدین در زمینه امور مالیاتی چاپخانه داران توضیح داد: همه موظف هستند مالیات بر ارزش افزوده بپردازند و برای پرداخت مالیات ارزش افزوده گزارش های سه ماهه فصلی می دهند که درآمدشان به شکل شفاف و مکتوب در این گزارشها به اداره مالیاتی اعلام میشود.
بیشتر بخوانید: تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی مشاغل
وی یادآور شد: در انتهای سال با اداره دارایی بر سر درصد مالیات توافق میشود اما در نهایت، وقتی اداره مالیات به پرونده رسیدگی میکند، میگوید این درصد، بیشتر از توافق است و باید فاکتور داشته باشد؛ چراکه در غیر این صورت چاپخانهدار جریمه میشود.
عابدین با بیان اینکه همین مسئله موجب بدهکار شدن مبالغ هنگفتی از سوی چاپخانهداران می شود، گفت: ماده صد نه تنها کمکی در این زمینه نکرده؛ بلکه مشکل جدیدتری برای فعالان صنف بهوجود آورده که برای رفع آن، اتاق اصناف باید وارد میدان شود. اگر قرار است توافقی صورت بگیرد، باید در تمام سطوح و با شفافیت صورت بگیرد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ معتقد است برای رفع مشکلات امور مالیاتی چاپخانه داران، اداره مالیات باید همه موارد مورد توافق را به صورت قطعی قبول کند که نیاز به رسیدگی آتی نباشد و تناقضی هم ایجاد نشود.
نظر ممیزان یا سایت سازمان امور مالیاتی؟
عابدین همچنین به معضل دیگر امور مالیاتی چاپخانه داران اشاره کرد و گفت: بخشنامهای وجود دارد که در آن مشاغل مختلف گروهبندی شده است. گروه یک شامل شرکت ها و بنگاه های اقتصادی هستند که بالای سه میلیارد تومان درآمد دارند و موظف به نگهداری دفاتر مالیاتی قانونی چهار ستونی هستند. گروه دو نیز زیر سه میلیارد تومان درآمد دارند که حقوقی و شرکتی نیستند و گروه سه نیز ماهیتش این است که مالیات بر ارزش افزوده ندارد و نیازی به ارائه دفاتر ندارد و تنها یک رسیدگی مالیاتی دارند.
وی با بیان اینکه بخش عمده چاپخانهها در گروه دو قرار دارند، عنوان کرد: طبق مستندات مندرج در سایت سازمان امور مالیاتی و بخشنامه، یک چاپخانهدار برای درآمدی که اعلام میکند باید یکسری مدارک ارائه بدهد. این مدارک شامل پر کردن فرم هزینه درآمد ماهیانه، ثبت گزارشهای فصلی در سامانه، گزارش پایانی سال که در آن درآمدها و هزینهها باید ثبت شود و اسناد خرید و فروش میشوند.
عابدین با بیان اینکه پس از ارائه اظهارنامه، افراد ملزم به ارائه اسناد هستند، درباره امور مالیاتی چاپخانه داران گفت: طبق بخشنامهای که از سال ۱۳۹۵ ارائه شده است، گروه ۲ نیازی به نگهداری دفاتر ندارد اما وقتی اسناد ارائه میشود، ممیزان مالیاتی میگویند که من بدون دفاتر نمیتوانم اسناد را بررسی کنم و سپس همه مدارک را رد میکنند.
وی تاکید کرد: زمانی هم که میگوییم در سایت چنین چیزی گفته نشده است، باز هم اعلام میکنند که وقت ندارند همه اسناد را یکی یکی بررسی کنند و رد میکند یا به سمت افزایش مالیات بر اساس درآمد هدایت میکنند و مشکلات آغاز میشود.
عابدین با بیان اینکه شخصی باید باشد تا کار مودیان چاپخانهدار را به صورت حقوقی و شورای گفتوگو حل کند، گفت: در اینجا باید مشخص شود که آیا بخشنامه و قوانین مندرج در سایت صحیح است یا نظر ممیزان مالیاتی، تا چاپخانهدار در این میان سرگردان نشود.
[ad_2]
Source link
وبلاگ