وبلاگ

چاپ تبریز بیانگر هویت ملی – چاپ و نشر آنلاین

فهرست مطالب

[ad_1]

Print Tabriz2
hodis

صنعت چاپ تبریز از پتانسیل‌های بالایی برای رشد برخوردار است و سوای این موضوع ما چاپخانه‌های بزرگ و خوبی در شهر تبریز داریم که با وجود همه‌ی کمبودها هنرمندانه و استادانه از پس کارهای چاپی برآمده‌اند اما متأسفانه مساعدت‌های لازم از این بخش صورت نگرفته است.

سوسن رفیعی، مدیر چاپخانه تایماز است.این فعال حوزه چاپ تبریز درباره اوضاع و احوال صنعت چاپ به خبرنگار چاپ و نشر آنلاین  گفت: صنعت چاپ تبریز از پتانسیل‌های بالایی برای رشد برخوردار است و سوای این موضوع ما چاپخانه‌های بزرگ و خوبی در شهر تبریز داریم که با وجود همه‌ی کمبودها هنرمندانه و استادانه از پس کارهای چاپی برآمده‌اند اما متأسفانه مساعدت‌های لازم از این بخش صورت نگرفته است.

Print Tabrizرفیعی همچنین در ادامه اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید این صنعت یک حوزه اشتغال‌زا است، بنده برای گسترش وسعت کاری چاپخانه تایماز در حدود 15 میلیارد هزینه کرده‌ام و دستگاه‌های جدیدی به مجموعه افزوده‌ام که به‌زودی آماده کار خواهند شد. باید اعتراف کنم واردکردن ماشین‌های چاپ در شرایط تحریم و افزایش نامعقول قیمت ارز کار بسیار دشواری بود؛ به‌خصوص آن ‌که هیچ حمایتی از سوی ارگان‌ها و نهادهای دولتی نداشتیم؛ اما به هر صورت ما به قصد کارآفرینی هر چه بیشتر و برای انجام کارهای خلاقانه و نو مجبور به تجهیز ماشین‌آلات چاپی مجموعه بودیم که با صرف هزینه بسیار این کار میسر شد.

بیشتر بخوانید:

صنعت چاپ اصفهان زیر سایه کرونا

همگام با تغییرات روز در صنعت چاپ استان سمنان

 

این چاپخانه‌دار اهل‌قلم با شکایت از نبود حمایت‌های دولتی بیان داشت: اکنون هزینه‌های کارهای چاپی بسیار بالا رفته است، بنده به‌عنوان کارفرما قادر نیستم آن‌چنان‌که بایدوشاید به کارگران و کارمندان چاپخانه‌ام رسیدگی کنم؛ البته هیچ‌گاه از حق‌وحقوقشان کم نمی‌گذارم اما اگر دولت به کارآفرینان صنعت چاپ رسیدگی‌ها و توجهات لازم را مبذول دارد و هزینه‌های کارها به‌صورت معقولی تأمین شود مسلماً هم در حوزه اشتغال‌زایی برای کشور زمینه‌های خوبی فراهم خواهد شد و هم با ایجاد شغل و درآمدهای مناسب کیفیت زندگی کارکنان این مراکز بالاتر خواهد رفت. دولت باید شرایط را برای کارآفرینان مهیا کند تا انگیزه ادامه دادن در آن‌ها تقویت شود.

رفیعی در ادامه اظهار داشت: هم‌اکنون چاپخانه‌ی بنده در سه شیفت مشغول به فعالیت است. از استان‌های دیگری همچون شیزار، اصفهان، یزد، مازندران، گلستان و تهران سفارش کار دریافت می‌کنیم. گفتنی است که ما یک دفتر در مشهد و دفتری دیگر در شهرستان تبریز داریم؛ دستگاه‌های جدیدی وارد کردیم و برای هرکدام از آن‌ها بالای پنج میلیارد هزینه کردیم که امیدواریم با نصب و راه‌اندازی آن‌ها روزبه‌روز بر قدرت مجموعه و وسعت انجام کارهای چاپی‌مان افزوده شود؛ در حال حاضر نیز از 60 درصد شهرهای مختلف داخلی سفارش کار برای انجام داریم.

چاپ تبریزجوانان با استعداد در صنعت چاپ تبریز

این بانوی کارآفرین صنعت چاپ تبریز درباره اهمیت آموزش در این حوزه بیان داشت: ما جوانان فعال و بااستعدادی در صنعت چاپ تبریز داریم ؛ می‌توانیم با آموزش صحیح در جهت رشد و شکوفایی استعداد آنان در این رشته گام‌های مؤثری برداریم. برای مثال یکی از کارکنان بنده جوان فعالی است که در عرض مدت بسیار کوتاهی توانست کار با دستگاه چاپ 10 رنگ را یاد بگیرد. بنده عضو کمیسیون آموزش اتحادیه نیز هستم و بارها پیشنهاد ایجاد یک دانشکده چاپ برای آموزش استعدادهای جوان را مطرح کرده‌ام؛ اما این مهم نیاز به برنامه‌ریزهای دولتی و دخالت وزارت ارشاد به‌عنوان متولی این صنعت دارد. می‌توانیم دوره‌های آموزشی چاپ را عصرها و به‌صورت شبانه برگزار کنیم تا کارکنان جوان ما بتوانند بعد اتمام ساعت کاری به‌اضافه کردن معلومات خود بپردازیم.

وی در پایان آینده صنعت چاپ تبریز را امیدوارکننده توصیف کرد و افزود: همان‌طور که عرض کردم صنعت چاپ تبریز به‌واسطه‌ی وفور صنایع تولیدی به‌خصوص در زمینه‌ی مواد غذایی از پتانسیل‌های بالایی برای رشد برخوردار است؛ علاوه بر آن‌که به دلیل موقعیت جغرافیایی خوبش می‌تواند با کشورهای مجاور نیز داد و ستد تجاری در همین زمینه داشته باشد؛ هم‌اکنون نیز ما صادراتی به عراق، افغانستان و سایر کشورهای هم‌مرز داریم؛ اما متأسفانه در حال حاضر تحریم‌ها و گرانی شدید مواد اولیه راه را برای پیشرفت و توسعه این صنعت بسیار سخت کرده است. صنعت چاپ نیازمند حمایت و توجه ارگان‌های دولتی است. کالاهایی که صادر می‌شوند باید از بسته‌بندی مناسبی برخوردار باشند، بسته‌بندی نشان‌دهنده هویت کشور صادرکننده است، قبل از آن‌که کیفیت کالای صادرشده به چشم بیاید بسته‌بندی آن موردتوجه قرار می‌گیرد؛ از همین رو توجه به این امر مهم ضروری است.

header footer bg1

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب