وبلاگ

تشدید رکود در بازار نوشت افزار و لوازم التحریر

فهرست مطالب

[ad_1]

نوشت افزار و لوازم التحریر
hodis

شهریور ماه، ماه بوى کتاب، دفترهاى نو و شوق خرید نوشت افزار و لوازم التحریر جاى خود را به آموزش هاى مجازى، تلفن همراه و تبلت داده اســت و کرونا فضاى آموزشى در کشور را از خرید قلم و کاغذ دور ساخته و در روزهاى منتهى به مهرماه، خریدن ماسک و برنامه هاى آموزشى اولویت همه شده است.

به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایلنا از شیراز از بهمن ماه 98 با تعطیلى مدارس و آموزشگاه ها تا مهر 1400 خبرى از بازگشایى فضاى آموزشى و حال و هوای مدرسه نیست، همچنان رکود بر بازار نوشت افزار و لوازم التحریر سایه انداخته اســت.

دانش آموزان که خود را براى شــروع در ســطح آموزشــى جدید آماده مى کردند به ســراغ خرید دفتــر و کتاب مى‌رفتند و نوشت افزار و لوازم التحریر خود را خریدارى مى کردند و با دیدن تنوع این بازار تقاضا هم براى خرید بیشتر مى شد.

حالا دانش آموزان پشــت درهاى بســته مدارس و به دور از همکلاســى ها ســال تحصیلى را آغاز مى کنند و برخــلاف اینکه هرســال مداد و دفتــر جدید به کلاس مــى برند امــا در این چند ســال با مداد‌هاى تراشــیده شــده و صفحات باقیمانده از دفاتر، سال تحصیلى را آغاز مى کنند.

صنف نوشت افزار و لوازم التحریر منتظر بازگشایى مــدارس بودند که شــاید بتوانند از رکود خارج شــوند و درحالى کمتر از 2 هفته به بازگشایى مدارس مانده، تاکنون خبری مبنی بر بازگشایی مدارس و یا  برنامه اى براى آموزش  حضورى دانش آموزان  و دانشجویان اعلام نشــده است.

نوشت افزار و لوازم التحریرکاهش خرید نوشت افزار و لوازم التحریر

عدم واکسیناسیون دانش آموزان و دانشجویان نشان مى‌دهد که حداقل مهرماه زمــان برگزارى آموزش هاى حضورى نیست و از طرفى معاون آموزشى وزارت علوم نیز اعلام کرده براساس مصوبه ستاد ملى مقابله با کرونا با توجه به اینکه تا مهرماه واکسیناسیون دانشجویان تکمیل نمى شود، بازگشایى کلاس هاى حضورى منتفى اســت.

این موضوع همچنین براى آموزش هاى حضورى در مــدارس نیز صدق مى کنــد چراکه تاکنون هیچ گروه سنى از دانش آموزان واکسینه نشده اند.

آن طور که محمدعلى زعفرانى، نایب رئیس اتحادیه فروشــندگان لوازم التحریر و نوشت افزار شیراز گفت: از بهمن ماه ســال 98 با شــیوع بیمارى کرونا و تعطیلى مدارس، دانشــگاه ها و مراکز آموزشى؛ آموزش‌ها مجازى شــد و در این مــدت تقاضا براى لوازم التحریر به شدت کاهش یافت.

وى با بیان اینکه تقاضا براى خرید لوازم التحریر به شــدت کاهش یافته است و از سال 98 این صنف متاثر از مسئله شــیوع کرونا شده است، عنوان مى کند: متاسفانه این شــرایط همچنان ادامه دارد و در این میان بسیارى از واحدها از نظر اقتصادى با مشکل مواجه شدند و طى این 2 ســال 200 واحد صنفى فروش لــوازم التحریر به دلیل عدم استقبال، مشکلات اقتصادى و بالا بودن هزینه اجاره تعطیل شدند.

بیشتر بخوانید: کاهش ۷۰ درصدی مصرف لوازم التحریر و نوشت افزار در کشور

 دانش آموزان از لوازم التحریر سال قبل استفاده مى کنند

زعفرانى بابیان اینکه زمانى که شــوق بازگشــایى مدارس بــود افراد با دیدن نوشت افزار و لوازم التحریرها و تنوع آن و محصولات جدید ضمن مصرف قبلى نسبت به خرید اقدام مى کردند، ابراز مى‌کند: درحال حاضر به علت نامشخص بودن شــرایط و عدم اعلام اینکه وضع ســال تحصیلى به چه صورت خواهد بود دانش آموزان از همان وسایل نوشت افزار و لوازم التحریر سال قبل استفاده مى‌کنند و با این روند همچنان رکود بدى براین بخش از بازار حاکم است.

نایب رئیس اتحادیه فروشــندگان لــوازم التحریر و نوشــت افزار شیراز با اشــاره به اینکه فعالیت این صنف با تسهیلات و اعتبارى که دارند خود را سرپا نگه داشته‌اند، بیان مى‌کند: در حال حاضر 450 واحد صنفى نوشت افزار در ســطح شهر فعال است که با توجه به شرایط و رسالت آموزشى که نوشت افزارها دارند همچنان با مسائل مواجه هستند و سعى دارند که در این شرایط خود را نگه دارند.

اما افزایش قیمت محصولات مختلف و لوازم التحریر نیز موضوعى اســت که زعفرانــى در این رابطه مى گوید: با توجه به شــرایط اقتصــادى که تمامى بخش ها و حتى اقلام مورد نیاز روزانه مردم افزایش قیمت داشــته اســت اما این افزایش قیمت در بخش نوشت افزار زیاد نیست.

وى ادامه مى دهد درحالى دیگر بخش هاى روزمره مــورد نیاز مردم حتــى تا 50 درصد هــم افزایش قیمت داشــته اند که این افزایش قیمت در نوشت افزار و لوازم التحریر بین 10 تا 15 درصد بوده است.

نایب رئیس اتحادیه فروشــندگان لــوازم التحریر و نوشــت افزار شیراز با اشــاره به اینکه در این شرایط امید داریم که شیوع بیمارى کرونا با افزایش واکسیناسیون کم شــود، تصریح مى کند: براى خروج از رکود چشم انتظار بازگشــایى مدارس و فضاهاى آموزشى هستیم تا شرایط به حالت قبل بازشود.

header footer bg1

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب