وبلاگ

فهرست مطالب

جادوی چاپ و تبلیغات

یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان کسب‌وکار، یافتن بهترین استراتژی‌های بازاریابی است. چاپ و تبلیغات دو عنصر اساسی در تعیین این استراتژی هستند و مسیرهای بیشتری را پیش روی برنامه‌ریزان این حوزه قرار می‌دهند.

تبلیغات در واقع فرآیند تولید و رساندن پیام شما به صورت «هدفمند» در «جذاب‌ترین» قالب ممکن به‌دست مخاطبین است. در واقع با ارسال این پیام، مخاطب خود را قانع می‌سازید که استفاده از محصول یا خدمات ما نسبت به سایر رقبا برتری و مزیت‌های بیشتری دارد.

برای فروش بیشتر، باید دیده شوید. معرفی محصول شما در هر زمان و هر مکانی قابل انجام شدن است و با ارائه یک پیام مناسب، این موضوع مؤثرتر خواهد بود. هدف قراردادن مراکز جمعیتی در سطح شهرها از طریق تبلیغات محیطی یک رویکرد بسیار قابل اتکا در این حوزه است که در این مقاله با برخی از جنبه‌های آن آشنا می‌شویم.

جادوی چاپ و تبلیغات
جادوی چاپ و تبلیغات

جادوی چاپ و تبلیغات در تبلیغات محیطی

به تبلیغات محیطی، تبلیغ بیرون از خانه هم گفته می‌شود. به محض خروج از منزل، هر چیزی امکان تبدیل شدن به یک رسانه تبلیغاتی را دارد. از ایستگاه مترو تا بیلبوردهای شهری و از بدنه‌ اتوبوس‌ها تا نمایشگرهای دیجیتال، همگی از ابزارهای تبلیغات محیطی محسوب می‌شوند.

کافی است در این نوع تبلیغ، قدری خلاقیت را چاشنی کار کنید تا نام برند شما در ذهن مشتریان حک شود. گستردگی دایره مخاطبان، تبلیغات محیطی را به یکی از بهترین روش‌های انتقال پیام تبدیل کرده است. هر فردی که روزانه از منزل خود خارج می‌شود یک بیننده بالقوه این دست تبلیغات است.

یک ویژگی مهم برای تبلیغات محیطی، حضور دائمی آن است. یعنی بر خلاف تبلیغات تلویزیونی یا اینترنتی که قابلیت رد شدن یا دیده نشدن را دارند، در تبلیغات چاپ‌شده که در محیط نصب شده‌اند، امکان نادیده گرفتن وجود ندارد.

از طرف دیگر، با انتخاب صحیح منطقه تحت پوشش تبلیغ، می‌توان مخاطبین خاص و ویژه محصولات را به سادگی و در مقیاس بزرگ‌تر جذب نمود.

 

جادوی چاپ و تبلیغات
جادوی چاپ و تبلیغات

 

جادوی چاپ و تبلیغات در طراحی امور تبلیغاتی

اگرچه زمانی طراحی تنها بخشی از فرآیند تولید یک اثر تبلیغاتی به شمار می‌رفت، اما امروزه طراحی امور تبلیغاتی به‌ویژه در رسانه‌های بصری به حوزه‌ای تخصصی و علمی تبدیل شده است. طراحان گرافیک به‌عنوان نوک پیکان تولید محتوای یک آگهی تبلیغاتی، نیازمند داشتن دانشی عمیق از روانشناسی، روابط عمومی، گرافیک و تصویرسازی و صد البته بازاریابی هستند.

یک طرح تبلیغاتی جذاب می‌تواند منجر به میخ‌کوب شدن مخاطب جلوی پرتابل یا دیگر رسانه‌های تبلیغاتی شما شود. دیدن یک اثر هوشمندانه حتی برای چند ثانیه در اتوبان، ذهن مشتری را درگیر کرده و جذب ناخودآگاه او می‌شود.

انتخاب پیام مناسب، استفاده اصولی از هارمونی رنگ‌ها و استفاده از ابزار صحیح بخشی از ویژگی‌های مورد نیاز یک طرح خوب است و این موضوع، طراحی امور تبلیغاتی را به یک فرآیند علمی تبدیل می‌کند.

با گسترش آژانس‌های تبلیغاتی و حضور پرشمار طراحان، این عنصر «خلاقیت» است که می‌تواند میان نتایج تفاوت ایجاد کند و قطعاً طراحان خلاق باعث رشد چشمگیر نتایج تبلیغات شما خواهند شد.

 

 

جادوی چاپ و تبلیغات در چاپ افست

چاپ افست (Offset) یکی از رایج‌ترین و مناسب‌ترین روش‌های چاپ است. اگر قصد چاپ در حجم زیاد، سایز بزرگ یا کیفیت مناسب دارید، قطعاً چاپ افست گزینه کاملاً معقول روی میز شما است.

گستردگی و تنوع در انتخاب نوع یا سایز کاغذ یک ویژگی غیرقابل‌انکار در این نوع چاپ است. از ابعاد بسیار کوچک مثل کارت ویزیت، تا انواع فرم و سربرگ، بروشور، پوستر با ابعاد مختلف و حتی کتاب و روزنامه و دیگر گزینه‌های چاپی را می‌توان با استفاده از سیستم‌های افست چاپ کرد.

چاپگرهای افست به دلیل استفاده از سیستم چهار رنگ CMYK از کیفیت مطلوبی نیز برخوردارند. به دلیل قابل کنترل بودن جوهرهای رنگی دستگاه، کیفیت چاپ حتی در تیراژهای بسیار بالا نیز ثابت مانده و همین موضوع باعث برتری کیفیت چاپ افست نسبت به سایر روش‌های چاپی می‌شود.

قسمت عمده هزینه برای این نوع چاپ صرف زینک و فیلم می‌شود و به همین دلیل در تیراژ بالا، بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش چاپ محسوب می‌شود. توصیه می‌شود اگر قصد چاپ تیراژ بیش از هزار نسخه از محتوای چاپی خود را دارید و سرعت چاپ اولویت اول شما نیست حتماً از مزایای چاپ افست استفاده کنید.

چاپ بر روی انواع مختلف متریال از جمله کاغذ، پارچه، پلاستیک، چرم و بسیاری از مواد دیگر نیز یک توان رقابتی برای دستگاه‌های افست محسوب می‌شود. گستره‌ بسیار زیاد مواد چاپی، دست صاحبان کالا و خدمات و البته طراحان را برای خلق روش‌های نوین انتقال پیام باز می‌گذارد.

 

 

جادوی چاپ و تبلیغات در طراحی و چاپ لارج فرمت

تقریباً از اسم این نوع چاپ می‌توان تا حدودی پیش بیش‌بینی کرد که با چه نوع چاپی سر و کار داریم. طراحی و چاپ لارج فرمت به عریض‌ترین فرمت چاپ و تبلیغات گفته می‌شود که قابلیت چاپ در عرض تا 5 متر و حتی بیش از آن را نیز دارد. این ابعاد بزرگ، کاربری‌های بسیار زیادی به فعالین حوزه تبلیغات می‌دهد. چاپ در حاشیه بزرگراه‌ها، نمایشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و معابر عمومی که نیاز به تصاویر چاپ شده با کیفیت بالا و سایزهای بسیار بزرگ دارند از قابلیت‌های چاپ لارج فرمت است.

چاپ لارج فرمت به دو دسته کلی InDoor (فضای بسته) و OutDoor (فضای باز) تقسیم می‌شود و هرکدام از نظر مواد چاپی و جوهر استفاده شده دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند.

یکی از مشهورترین مواد چاپی خانواده لارج فرمت، چاپ بنر است. جنس بنرها در واقع ترکیبی از الیاف، که مانند پارچه تاروپود دارد، و روکشی از جنس لمینیت است که به آن مقاومت و درخشندگی می‌دهد. از بنرها می توان در انواع چاپ فضای بسته و فضای باز استفاده کرد.

چاپ روی مش، پارچه، وینیل، استیکر و کاغذ نیز از دیگر قابلیت‌ها در چاپ لارج فرمت است. ویژگی مهم این سبک از چاپ تبلیغاتی، عرض بالا و طول نامحدود آن است.

 

جادوی چاپ و تبلیغات
جادوی چاپ و تبلیغات

طراحی لوگو

یک سیب گاززده، یک حرف M با رنگ زرد یا سه خط مشکی کنار هم؛ شما برای تشخیص نام یک برند نیاز به دیدن نام آن نداشتید و اپل، مک دونالد و آدیداس را تنها به‌وسیله مشخصات لوگوی آن‌ها شناختید. این نکته اهمیت بسیار زیاد لوگو در معرفی برندها را نشان می‌دهد.

طراحی لوگو یک فرآیند پیچیده است و نیاز به بازتعریف ارزش‌های کسب‌وکار یا برند موردنظر دارد. لوگوی یک شرکت تنها یک شکل برای به‌یادآوردن اسم آن شرکت نیست بلکه با اهداف، آرمان‌ها و شخصیت‌شناسی آن برند ارتباط مستقیم دارد.

انسان‌ها نسبت به دیدن تصاویر کنجکاوی بیشتری به خرج می‌دهند و همین موضوع باعث شده تا در صنعت چاپ و تبلیغات، ارزش دوچندانی برای طراحی لوگو قائل باشند.

با بررسی بزرگ‌ترین برندهای جهان به این نتیجه می‌رسیم که سادگی در طراحی، زیبایی ظاهری، دارا بودن مفهوم و سمبلیک بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های یک لوگوی موفق هستند و به همین دلیل هم طراحی لوگو باید به یک تیم طراح حرفه‌ای سپرده شود.

 

جادوی چاپ و تبلیغات
جادوی چاپ و تبلیغات

سخن پایانی

برای شروع یک تجارت پرسود، هیچ ابزاری مثل تبلیغات شما را به جلو پیش نخواهد برد. با انتخاب استراتژی‌های درست در حوزه بازاریابی و تبلیغات و استفاده از مشاورانی باتجربه در این حوزه، می‌توان هر کالای استانداردی را به مخاطبان در سطح ملی و حتی بین‌المللی معرفی کرد. برای انتخاب یک رویکرد تبلیغاتی هیچ‌گاه دیر نیست، پس همین حالا شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب